Експерти обясниха, че Кресненското дефиле е един от най-опасните пътни участъци в страната, а сега е спряно доизграждането на АМ "Струма".
Според бившият екоминистър Борислав Сандов от "Демократична България" спирането на строежа на АМ "Струма" през Кресненското дефиле било единственото възможно, защото процедурата така или иначе щяла да спре през октомври.
"Не говорим за спиране на проекта и магистралата, говорим за едно огромно забавяне, защото АПИ и МРРБ не искат да се съобразят с екологичното законодателство на ЕС и България. Миналата седмица разбих два мита - пари няма да се връщат за АМ "Струма" и фактите са, че в момента няма пари в АПИ и европейската програма за транспорт. Дори да го нямаше това решение, ние не можем да започнем, защото няма пари, те са пренасочени", обясни пред БНТ Сандов.
Европейската комисия е била категорична, че за изграждането на подобна отсечка трябва да има пълна оценка за влияние върху околната среда (ОВОС). Това включва и оценка за съвместимост "Натура 2000", защото Кресненското дефиле е едно от най-богатите на биоразнообразие места в България.
Борислав Сандов заяви, че през цялото време се е опитвал да убеди регионалното министерство, че това е единственото решение. Отговори и на критиките на пътните експерти:
"Проблемът с пътищата и безопасността в България е огромен, а накрая се оказа, че са виновни еколозите. 6 месеца убеждавахме АПИ, че те трябва да направят пътната безопасност в Кресненското дефиле. Те 10 години не го правиха и до средата на тази година не поставиха червена линия, не поставиха знаци, не сложиха ограничение на скоростта Нито съм виновен аз за катастрофите на "Струма", нито за тази на пътя Русе - Варна".
По думите му за изграждането на отсечката вече има избран изпълнител, макар да няма завършена екологична оценка, а бившият регионален министър Гроздан Караджов трябвало да възложи изработване на план за алтернативни трасета, откъдето да мине "Струма".
"Караджов отказа - той искаше просто да се подпише договор с избрания изпълнител "Главболгарстрой". ЕК каза - ако вие искате да построите тази магистрала, не може да предрешавате откъде да минава трасето, без да сте направили цялата процедура. И независимо дали финансирането ще е европейско или българско, ако вие нарушите екологичното законодателство, ще ви стартираме наказателна процедура".
Борислав Сандов коментира и решението на съда отново да разреши на ТЕЦ "Брикел" да работи:
"Съдът много особено за мен смята, че вместо здравето на хората и наказателната процедура срещу България в Люксембург, е по-важно няколкстотин работника да имат работа през това време въпреки огромното замърсяване."
Сандов смята, че вероятно решението на съда ще бъде обжалвано. Каза още, че към момента няма официален отговор от "Продължаваме промяната" на запитването на "Демократична България" за предизборна коалиция.
"Дали това е най-правилната стратегия предстои да разберем. Разбира се, за това е нужно ПП да са съгласни, те могат да имат други аргументи. Те казаха, че тази седмица ще вземат решението. Формално, за да можем да се явим заедно на изборите, имаме още две седмици време", каза Борислав Сандов.