Добивите на пшеница и други култури тази година са добри на фона на природните условия и на ситуацията в Украйна, но високите цени на торовете и екстремните метеорологични явления остават рискови за следващата година. Това коментира доц. д-р Божидар Иванов, изпълнителен директор на Институт по аграрна икономика, в ефира на предаването "В развитие“ с водещ Вероника Денизова.
"Добивите не са рекордни, но можем да кажем, че годината не е лоша и не предполага затруднения и ускоряване на цените. При торовете обаче цените продължават да са много високи, а климатичните промени и екстремните температури, които бяха отчетени това лято, определено се отразяват на земеделието и подлагат на стрес пазарите“, отбелязва той.
По негови думи средните нива за тазгодишната реколта са по-слаби от миналата и в пшеницата, и при рапицата. Тя обаче е била рекордно висока, докато тази година е нормална по отношение на пшеницата, предстои да се види при слънчогледа и рапицата. Регистрират се по-малки добиви, тъй като юли месец, който е ключов, се оказа сух, но „в края на месеца падна някакъв дъжд, по-късните сортове могат да бъдат повлияни положително. Картинката ще бъде шарена“, смята гостът.
Споразумението за украинската пшеница определено се е отразило положително на цените на световните пазари.
"Украйна наистина има залежала продукция от миналата година, с която среща проблеми при продажбите, но чухме от самата украинска страна, че споразумението работи“, каза гостът.
Според него цените на млякото и месото още не са достигнали равновесно равнище, защото повишението на цените на фуражите неминуемо ще се отрази и в цените на продукцията. „Не е ясно как оцеляват производителите, там се очаква в следващите месеци да има някакво догонване. От 2 години при цените на храните единият стълб е монетарната политика на държавите, другият фактор е, че една голяма част от селскостопанската продукция отива за производството на биогорива или за други цели, а третият фактор са природните и политическите процеси. С повишението на разходите в селското стопанство трябва да сме бдителни за това, което ще се случи“, предупреждава той.
Цените на транспорта, които се повишиха значително, също оказват влияние на крайната стойност на храните. „Основната търговия е с кораби, когато говорим за зърна и за обемни товари, докато една част от търговията с животни е със сухопътен транспорт. По-голямото опасение е за цените на транспорта и то не само заради цените на горивата, но и заради самите пристанища, и това трябва да се вземе предвид при обработката на тези товари“, посочва доц. Иванов.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.