Какво се случва с отношенията между държавата и строителните фирми след излязлото решение на съда за разплащането обяснява регионалният министър Иван Шишков.
Според него, не е било работа на НС да взима решението за разплащането със строителните фирми, защото по думите му - това е било работа на предишния министър от редовния кабинет. Той е трябвало да направи преценка по какъв начин и как да бъдат разплатени старите задължения на пътните фирми.
По думите му, истината е, че проблемът на пътните фирми е за възлагания, които са се случвали в периода 2018 до началото на 2021 г.
"Проблемът е, че тези възлагания, които са били веднъж многократно надвишени като финансова стойност и втори път, че част от тези ремонти представляват основни текущи ремонти. Това е капан, в който попаднаха строителните фирми и целия строителен бранш", обясни още пред БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството.
Той припомни, че при предишните два служебни кабинета те протестираха за това, че не са си получили парите, но истината е, че имаше в бюджета 300 млн. лв. и възлагане за над 1 млрд. лв.
"Ако строителният бранш е недоволен, то логично е да бъде недоволен от старото управление, което е управлявало страната до средата на 2021 г. Ние обаче сме в непрекъснат диалог с тях, не ни изненада решението на Конституционния съд и на всички ни е ясно, че пари в бюджета тази година няма за старите вземания. Още повече, че от бюджета за тази година НС взе 500 млн. лв. и разплати старите плащания", уточни министърът.
Шишков допълни, че ако има възможност до края на годината би могло да бъдат разплатени част от тези пари, а останалите да бъдат разплатени от бюджета за следващата година.
Регионалният министър каза още, че заради зимния сезон би трябвало да са прекратени всички ремонти, единствено продължава ремонтът на виадуктите на АМ "Хемус", но до средата на декември ще бъде пуснато движението изцяло по магистралата.
Според него проблемът не е във фирмите, а във възлаганията.
"Беше много лесно пътните фирми да бъдат очернени и политиците да ги използват буквално за "политическа дъвка". Фирмите не са виновни за това, че са изпълнявали строителни дейности, възложени им по този начин от държавата", каза още Шишков.
Той добави още, че ако пътните фирми са извършили незаконно строителство, то е било по възлагане на държавата, а не затова, че те са решили да бъде такова. По думите му остават 1200 км магистрали за построяване и към момента за това са необходими към 20 млрд. лв. Той призова политиците да съберат кураж и да вземат решение някои магистрали да се дадат на концесия.
"Нямаме магистрали първо, защото нямаме проект, т.е. ние нямаме проектирани магистрали. За съжаление с всеки изминал период парите за европейско финансиране намаляват. Има проблем в това, че държавата е възлагала много повече отколкото е планирала в бюджета да бъдат платени, за периода 2020-2021 година. Това е истината и не беше никак коректно в този дебат да бъдат вкарани строителните фирми. Има некоректни възлагания, но няма некоректни фирми", допълни министър Шишков.