Ръстът на донорите у нас остава крайно недостатъчен на милион души население. Сред причините са слабата организация в болниците, недостатъчната ангажираност в разпознаването на потенциални донори в лечебните заведения, оказващи спешна помощ, както и общото недоверие към здравната система, отчитат от Изпълнителната агенция "Медицински надзор".
18 са извършените трансплантации в страната от началото на годината, като само една от тях е от жив донор. 13 са донорите на органи от началото на годината, изпаднали в мозъчна смърт.
855 души в България чакат за трансплантация. "На никого не му пука", смята Георги Пеев, атлет, трансплантиран със сърце и бъбрек, относно масовата по думите му практика.
Румъния и Македония бяха далеч зад нас преди няколко години. В момента дори няма база за сравнение с Румъния, а в Скопие трансплантациите на бъбрек от жив донор са в пъти повече в сравнение със ситуацията у нас. В Солун – годишно се правят над 60 бъбречни трансплантации, поясни Пеев пред БНР.
В България има 30 донорски центъра, в които има координатори, следящи за потенциални донори. Той даде негативен пример с болница "Пирогов" и посочи, че организацията у нас е "на ужасно ниско ниво" на фона на нормативна база, върху която да стъпи този процес, "която не е никак лоша".
Пациент с тежко мозъчно увреждане трябва да бъде разпознат и да попадне в реанимация. Не се идентифицират тези пациенти, не попадат в реанимациите, а дори попаднали там – не се идентифицират, смята д-р Сибила Маринова, началник на Отделението по анестезиология и интензивно лечение в МБАЛ "Д-р Стефан Черкезов" във Велико Търново. Тя е и координатор по донорство за областта.
В редица болници подобни пациенти са в други отделения. Ако те не са в реанимация, няма да бъде направен дори опит да бъде спасен техният живот, а ако не може да бъде спасен, то поне да се отчете донорска ситуация, коментира д-р Маринова.
"Недоверието към здравната система е национален проблем, но при нас имаме много малко откази", сподели пред БНР д-р Маринова.
"Трябва да има единна, национална, постоянна кампания, която да обяснява на хората. Трябва да се говори непрекъснато."