"Очакваме добра година за туризма, защото през последните 5 години отбелязваме ръст от около 10% годишно", каза пред Dnes.bg председателят на Българската асоциация на туристическите агенции /БАТА/ Донка Соколова.
Туристопотокът обаче не отговаря на ръста на строежа на нова леглова база, призна тя и допълни, че ако 10 на сто е ръстът на туристите и 40% - на леглата, курортите ни винаги ще изглеждат празни.
"Презастрояването по нашето Черноморие е факт и връщане назад няма. Това че ще има фалити, това че се продават хотели е факт", каза Соколова, която прогнозира, че този сезон ще има ръст и на туристопотока, и на приходите от туризъм.
"Но ние се намираме пред една пропаст и всяка погрешна стъпка би могла да ни върне в изходна позиция", допълни тя.
По думите й тази година има отлив на туристи от Скандинавските страни и Великобритания, но пък бившият соцблок се завръща - Полша, Унгария, Чехия отново атакуват курортите ни.
Пред Dnes.bg Соколова заяви, че неразбориите с визите за руски туристи се дължат на липсата на всякаква организация и координация на нашите консулски служби с външното ни министерство.
"В момента проблемът от Москва се премести в Санкт Петербург. По простата причина, че консулът от Санкт Петербург беше преместен в руската столица. Това е истината за руските визи", каза тя.
Шефката на БАТА е категорична, че България не е притегателен център за неплатежоспособни туристи.
"Ние не сме евтина дестинация, защото на фона на предлагането в нашия регион, най-добрите хотели, като качество, са в България", допълни тя.
Соколова допълни, че недоумява защо правителството ни отделя мизерни суми, за да рекламира туризма по света.
"При почти 3 млрд. евро приходи и 15 на сто дял от БВП на страната, за 2007-ма се отделят 4,5 млн. лв. за реклама. Еuronews и CNN не са нашата публика", категорична бе тя.
По думите й голяма част от парите за реклама не отиват за промотиране на туристическия продукт, а за участието на България на 4-ри борси и около 20-ина по-малки изложения в чужбина.
Соколова призна, че въпреки трудностите на хотелиерите с персонала, качеството на предлаганите услуги у нас се подобрява.
"Не бих искала да гледаме с черни краски, защото този успех, дори и минимален, се дължи единствено и само на хората, работещи в този отрасъл и техните усилия да направят всичко възможно да привлекат туристи".
В качеството си на член на Националния съвет по туризма Соколова бе категорична, че Държавната агенция за туризъм е неработещ орган и отново призова за създаването на министерство на туризма.
"Защото г-жа Крушкова не може като председател на агенция да участва в заседанията на МС и да каже - това ми е нужно. Не, тя няма силата да може да защити отрасъла", каза тя и обвини шефката на туризма у нас Анелия Крушкова, че прави лоша реклама на родните туроператори, твърдейки наляво и и надясно, че почива на на Златни пясъци с австрийски туроператори, а не с наши.
"Моля Ви! Първо тя не е капацитет, второ тя не разбира нищо, трето - това не е вярно. Абсолютно ви казвам. Работила съм 18 години с най-големия австрийски туроператор. Аз знам как се съставят цени, как се калкулира , как се оформя пакет и как се предлага. Така че, това не е вярно. Ако тя е казала: "Добър ден, господа, аз съм председател на Държавната агенция по туризъм, можете ли да ми направите една оферта", това е друга страна на въпроса.