На свое заседание Европейският парламент почти единодушно призова Съвета на Европа най-сетне да отвори Шенген за България и Румъния. Очакванията са до края на годината да влезем в пространството на два етапа.
"Ясно е вече и на малките деца, че целият престой по граничните пунктове носи изключително загуби и негативи за българския транспорт. По наши изчисления около 100 милиона лева са загубите на година от престой по граничните пунктове с Румъния и Гърция, но най-вече с Румъния - там проблемът е сериозен.
Затруднява се работата на водачите, на българския бизнес, който е износител, защото, когато става въпрос за транспорта, най-важното за него е той да бъде бърз", коментира изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев в Bulgaria ON AIR.На въпрос как би се разгърнал транспортният бранш с влизане на страната ни в Шенген, Йордан Арабаджиев обясни, че когато няма гранични проверки, транспортът става по-бърз.
"Несъмнено премахването на граничния контрол, ще ускори бизнес процесите, ще бъдат реализирани свободното движение на хора и стоки. В момента не са реализирани в пълна степен. Всички тези големи опашки по границите ще бъдат преустановени, ще се преминава свободно. В Румъния са направили изчисления какви са загубите им и са установили, че годишно са около 11 млрд. евро. Ако пренесем тази сума, може би българската загуба е от 4-5 млрд. годишно, което е много значителна сума. Надявам се да има компенсиране на тези загуби, защото България е 11-13 години извън Шенген заради политическо решение на някои страни", коментира Добрин Иванов.