Вино, което струва 5 британски лири (8 долара), може да се окаже не по-лошо от много по-скъпите сортове.
Тестове, проведени от хора със затворени очи в рамките на Единбургския фестивал на науката, показаха, че човек не е в състояние да различи по вкус скъпото и евтиното вино.
Изследователите от университета в Хартфордшир предложили на 578 доброволци (каквито не липсвали) да пробват няколко червени и бели вина, включително и сортове като мерло и шардоне.
Оказало се, че едва в 50% от случаите хората различили скъпото и евтиното вино, посочва ВВС.
Според учените това нагледно показва, че мнозина от нас често плащат за етикета, а не за съдържанието на бутилката.
По време на експеримента хората трябвало да сравнят два сорта шампанско на цена 17 и 30 лири (28 и 48 долара) за бутилка, както и вина за под 5 лири (8 долара) и маркови на цена 10-30 лири (16-48 долара).
Вината били различни като сорт: шираз, риоха, кларет, пино гриджио и совиньон блан.
От доброволците не било поискано да дадат точни характеристики на всяка напитка, а само да различат скъпото от евтиното вино.
Според теорията на вероятностите хората е трябвало да познаят виното в 50% и точно такъв резултат са получили учените.
Според организаторите на експеримента резултатите явно показват, че при избора на вино на повечето хора само вкусовите рецептори не са им достатъчни.
„Като имаме предвид, че живеем във време на финансова криза, резултатите от нашия експеримент идват съвсем на място. На вкус евтините вина съвсем не са по-лоши от скъпите и следователно от това може да се пести“, каза един от организаторите на проекта, професорът по психология Ричард Вайзман.