IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

От нас зависи българите да предпочетат родното море!

Идва време на нишовите туристически продукти, смята Димитър Тодоранов

Димитър Тодоранов. Снимка: личен архив

Димитър Тодоранов. Снимка: личен архив

Димитър Тодоранов е сред най-изявените меценати у нас. Всяка година продуцира и спонсорира театрални постановки, изложби, реализира различни културни проекти, спонсор е на постановката "Свалячи". Той стои зад успешните концерти на Лили Иванова, сега предстои нов в Бургас. Той е главен мениджър на федерацията по шотокан карате, треньор на българския национален отбор, а през октомври предстои световно първенство, пак в Бургас.

Живял и работил няколко години в Ню Йорк, той изоставя американската мечта, за да реализира идеите си у нас. Собственик е на клуб "Хасиенда" в Лозенец, където си дават среща звездите на българската поп музика. Димитър Тодоранов е интересен събеседник и за случващото се в българския туризъм.

Летният сезон вече е в разгара си. Излязоха прогнози, че той ще е по-силен от миналата година - така ли е реално в Лозенец, където вие развивате бизнеса си?

За да имаме успешен туризъм и силни сезони, важно всички ние като българи да приеме за своя национална кауза развитието на бранша. Време е да е откажем от крайния негативизъм, с който се отнасяме към собствената си страна и всеки един от нас трябва да се превърне в своеобразен посланик на българския туризъм, така както правят хората в Гърция,Турция, Хърватска.

Там вероятно също имат проблеми за които чуваме от време навреме, но общата нагласа е различна от нашата, насочена е към защита на собствения им туризъм, а към непрестанното му бичуване. Иначе, надявам се позитивните прогнози на туристическия бранш да се реализират. Има всички предпоставки за това. От една страна външнополитическата ситуация, макар и не много стабилна, дава шанс на България да реализира повече посещения от руски и западни туристи. От друга страна развитието на инфраструктурата по отношение на пътища, пречиствателни станции и други съоръжения, дават възможност много повече туристи да посетят Черноморието и бъдат добре обслужени в сравнение с предишни години.

Миналата година разговаряхме за българския турист и как родното Черноморие да стане по-атрактивно за него. Подобряват ли се условията, какво е необходимо да се направи, за да не предпочита той курортите в Турция и Гърция?

Сега, когато имаме добра инфраструктура – магистрали,  мисля, че уикендовият туризъм може да претърпи сериозно развитие и повече българи да се радват на Черноморието в почивните си дни. Аз вече виждам промяна на профила на българските туристи в посока на това, все повече млади, активни, работещи хора го посещават. Разковничето за добра посещаемост са добра работа, добри услуги и добро отношение към хората, каквото те очакват. Това, което ще върне българските туристи на нашето Черноморие, е промяна на отношението към тях от страна на хората ангажирани в производство на туристически услуги и продукти.

Вече се изисква доста по-голяма гъвкавост отстрана на всички заети в бранша, за да се предлагат достъпни уикенд пакети, придружени от предложения за смислено прекарване на времето на този тип туристи. Времето на безогледната експлоатация на природата и хората дошли на морето отмина. Идва времето на създаване на нишови туристически продукти за конкретни групи хора с определени интереси и отговорното отношение към тях. Това правим ние в "Хасиенда" и за това нашият модел е успешен. Важно е постепенно да променяме средата и вярвам, че това е възможно, защото това е взаимен процес, както отстрана на хората заети със създаването на туристически продукти и услуги, така и от страна на потребителите им. Убеден съм, че посещаващите клуба в Лозенец, са хора, които ще изискват качеството на услугите, които предлагаме тук, навсякъде другаде където отидат. Мисля, че това е начина постепенно да се промени средата.

В "Хасиенда" премахнахте таксите за чадъри, оказа ли се атрактивно за туристите и не е ли само малка част от промяната, която трябва да настъпи? Според вас възможно ли е това да стане практика по цялото Черноморие?

Всяка година ние в "Хасиенда" правим и реализираме нови проекти и въвеждаме добри и печеливши бизнес практики. По тази причина аудиторията, която ни посещава, всяка година се разширява и ние се радваме освен на твърда, лоялна публика, която идва при нас всяко лято и на много нови лица, които оценяват усилията на екипа ни. Тази година решихме да привлечем повече публика, чрез организирането на повече тематични събития, като изложби, концерти, театрален фестивал. Действително при нас чадърите и шезлонгите са безплатни, но не мога да твърдя, че всеки концесионер трябва да постъпи така, защото това е въпрос, на който се отнася до всеки конкретен концесионен договор.

Въпрос на преценка, на всеки концесионер е дали може да си позволи, да намали цените или направи безплатни чадърите и шезлонгите на плажа, за който отговаря. Смятам, че трябва да се намери общото сечение между интересите на държавата, концесионерите и туристите, така, че едновременно да имаме добре организирани, поддържани и безопасни плажове, които да са достъпни за хората, без някой да се чувства ограбен или ощетен.

Какво не достига в политиката на Министерството натуризма, за да направят морските ни курорти желани отчуждите туристи? Какъв тип реклама вие бихте препоръчали?

Преди да говорим за политиката на Министерството на туризма и какво не и достига, трябва да говорим за това какво не достига на всеки един от нас, зает в производството на туристически услуги и продукти за да бъде успешен. Ролята на държавата аз виждам до толкова, до колкото тя трябва да осигури добро законодателство, с което да гарантира разумното използване на природните ресурси и подкрепа на предприемачите, добър контрол и добра инфраструктура.

От там нататък е частната инициатива, която да направи така, че да привлече или да отблъсне туристите. Важно е да се провеждат смислени маркетинговии рекламни кампании на България в чужбина. Според  мен, България трябва да се представя не просто като туристическа дестинация, а като конкретни туристически продукти. Важно е да се обръщаме към конкретни групи хора, които имат общи интереси и да се опитаме да ги привлечем у нас, било в областа на културния, еко, морския, планинския, селския туризъм.

Направихте театрален фестивал в Царево, организирате концерти на Лили Иванова и Тангра - има ли бъдеще в културния туризъм и къде са възможностите?

Убеден съм, че всеки, който има възможност, днес трябва да участва в подпомагането и популяризирането на българското изкуство, защото само това е пътят по който можем да се противопоставим на все по ширещата се неграмотност и загубата на основни ценностни. Основната идея на театралния фестивал е хората от Царево, околните общини и почиващите на Южното черноморие, да могат да се срещнат с изключителни български актьори и спектакли, за които иначе в София, трябва да се редят на опашки за билети. От години клуб "Хасиенда бийч" е средище и сцена за изява на български музиканти и артисти, така, че чрез театралния фестивал в Царево се стремим да разширим обхвата на тази сцена и извън Лозенец.

Концертите на примата на българската поп музика Лили Иванова и на една от най-великите ни рок групи -  "Тангра", ще бъдат уникални. Организираме ги съвместно с община Бургас на 5 и 6 август на централния плаж в града. Както всяка година, така и тази, "Хасиенда" ще бъде в центъра на музикалните събития на морето, чрез присъствието на обичаните от всички групи "Остава", "Тангра", "Ъпсурт", хитовите изпълнители Хилда Казасян, Любо Киров и много други. Стартирахме и конкурс за художествени произведения с тема "Слонът", който е символ на клуба. Идеята отново е същата  - популяризиране на българско изкуство и български творци.

За първи път тази година се проведе представяне на поезия. Изключително талантливия поет, драматург и режисьор Елин Рахнев и приятели представиха с огромен успех пред публиката на клуба стихосбирката му "Канела", както и някои от най-новите му стихове. Убеден съм, че културния туризъм може да бъде много успешен. Единственото условие е да предложиш на аудиторията добър продукт и тогава тя ще го оцени.

Наред с всички проекти, които реализирате, през октомври в Бургас предстои и световно първенство по карате до, като вие сте главен мениджър на Федерацията по шотокан и треньор на националите. Как върви подготовката и какви са очакванията ви?

Подготовката върви по план, очакваме над 2000 състезатели и фенове от цял свят. Сигурен съм, че много от тях ще се върнат и като туристи през следващите години. Това отново е начин за развитие на туризма. Естествено очаквам и много титли и медали, но за това ще си говорим след първенството...

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Миш-маш
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата