Куклата "Барби" ще отпразнува в събота 60-годишнината си без нито една бръчка, предаде Франс прес. С руса или кестенява коса, с издължена или закръглена фигура, в образа на принцеса или пожарникар, "Барби" продължава да радва децата и се възползва дори от социалните мрежи, за да привлича вниманието върху себе си.
"60 години - това е много дълъг период в индустрията на играчките, където днес даден успех е с продължителност между 3 и 5 години", заяви гордо Нейтан Бейнард, директор по маркетинга за куклите "Барби" в групировката "Мател".
Въпреки все по-голямата конкуренция, ежегодно се продават 58 милиона екземпляра от нея в над 150 държави.
"Барби" е известна колкото "Кока-Кола" и "Макдоналдс", отбеляза Бейнард през декември м.г., по време на частна визита в центъра по дизайн на "Мател" в Ел Сегундо в предградията на Лос Анджелис в Калифорния.
Над 1 милиард кукли "Барби" са продадени от представянето й в изложението за играчки в Ню Йорк на 9 март 1959 г. Идеята за създаване на "Барби" хрумнала на съоснователката на "Мател" Рут Хандлър, докато отглеждала децата си.
"Дъщеря й Барбара имала ограничен избор на играчки - кукли, и можела да се превъплъти единствено в образа на майка, докато синът й мечтаел да стане астронавт, каубой или пилот", поясни Бейнард. Така била създадена куклата "Барби", която е кръстена на дъщеря й Барбара и изобразява жена с подчертано женствени форми. Идеята била "да покаже на момичетата, че могат да станат, каквито искат. През 1959 г. тази идея е шокираща".
"Успехът е незабавен - през 1959 г. са продадени 300 000 екземпляра от куклата "Барби", каза Бейнард.
С външността си на красавица, куклата "Барби" първоначално не притежава нищо феминистко.
"Тя съответстваше на каноните за красота по онова време, а нереалните пропорции на тялото й бяха приспособени към тъканите, с които се разполагаше, и оттогава бяха коригирани от "Мател", подчерта един от дизайнерите на "Барби" Карлайл Нуера.
Като прототип на русокоса калифорнийка, "Барби" дълго бе критикувана заради имиджа си на нереална, богата и ленива жена. "Това окарикатуряване е несправедливо - увери авторката на книгата "Барби завинаги" М. Лорд. - В действителност "Барби" е онова, което играещото си с нея момиче иска един ден да стане. Проблемът не е свързан с високата 28 см пластмасова фигурка, а с културата ни и с виждането, което имаме за женствеността".
"Барби" стана астронавтка през 1965 г., четири години преди Нийл Армстронг да стъпи на Луната. Първата чернокожа версия на "Барби" бе пусната в продажба през 1968 г. "Понастоящем 55 на сто от куклите, които продаваме в целия свят, не са русокоси, нито синеоки", настоя Лиза Макнайт, генерален директор за куклите "Барби" в "Мател". (БТА)
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.