Капитанът Дамир Юсупов и първият офицер Георги Мурзин имат само няколко секунди да реагират, когато ято птици попаднало в двигателите на самолета, който управлявали. Освен двамата мъже, на борда имало още 226 пътници.
Трагедията изглеждала неизбежна, но по чудо, против всякакви очаквания, Юсупов и Мурзим успяват да приземят самолета в царевична нива, без да отварят колесници и без да застрашат нито една сграда или живота на хората на земята.
41-годишният Юсупов е роден в Сибир. Той не е типичният пилот с хиляди часове прекарани във въздуха. Всъщност, той е летял едва 3000 часа – малко над минимума, който ти е нужен, за да станеш командир. И все пак, в момент на криза, Юсупов реагирал светкавично.
"Имахме и други опции и благодаря на Бога, че не ги използвахме. Ако бяхме обърнали, за да се върнем, не знам какво щеше да се случи“, споделя пилотът на пресконференция малко след инцидента.
Юсупов учил за адвокат, тъй като поради медицински причини не го приели в авиационното училище, когато бил тийнейджър. Макар че се насочил към друга кариера, той не се отказал от мечтата си. Няколко години по-късно започнал да учи за пилот и се дипломирал с почести. Колегите му го описват като спокоен, скромен професионалист, качества, които му помогнали при приземяването на самолета.
Пред медиите Юсупов обясни, че първоначалната му идея била да върне самолета обратно към летището, но видял, че и вторият двигател отказал. Тогава разбрал, че ударът в земята е неизбежен.
Двамата с Мурзин решават да приземят самолета без да отварят колесниците, защото се страхуват, че може да се преобърне.
"Опитах се да се приземя възможно най-меко, така че докосването до земята дойде с минимална вертикална скорост“, обяснява Юсупов. Той казва, че не се чувства герой, защото просто си вършел работата: „Направих това, което се очакваше от мен, за да спася самолета и пасажерите“.
Когато се уверява, че всички са в безопасност, Юсупов се връща обратно в кабината на самолета, за да открие телефона си и да се обади на съпругата си.
Вторият пилот, Георги Мурзин, е едва 23-годишен. Получава лиценза си преди две години от университета по гражданска авиация в Санкт Петербург и е нает от уралските авиолинии през 2018 година, пишат от RT. Зад гърба си младият пилот има едва 600 летателни часа, но се озовава в ситуация, в която никой от колегите му не иска да се намира.
Двамата пилоти кацат като "по учебник“.
"Свалям шапката си пред двамата пилоти и всички на борда, защото това беше едно кацане като по учебник“, казва авиационният експерт Джулиан Брей пред RT.
Пилотите се справили отлично, тъй като самолетът бил доста ниско, когато птиците се ударили в двигателите, те отказали и той започнал да губи височина много бързо.
"В историята си Русия има много добри пилоти. Това е професия, която е доста ценена в страната“, обяснява главният редактор на списанието Flightglobal Дейвид Леармонт.
Щом всички формалности приключат, говорителят на президента Путин, Димитрий Песков, обеща, че двамата герои ще получат своите медали.
Веднага след инцидента бе направен паралел с Чудото на Съли от 2009 година. Тогава ято гъски се удрят в двигателите на самолета, който Чесли Суленбърджър управлява. Машината започва също толкова бързо да губи височина, но смелият мъж успява не просто да я приземи, а да я приводни във водите на река Хъдсън. Всички 155 души на борда са спасени от лодки, които се намират наблизо.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.