IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Нидерландия призовава невъзпитани туристи: Не идвайте в Амстердам!

Красивият град се радва на месеците без хаотични тълпи

Снимка: БГНЕС

Снимка: БГНЕС

Добре известната толерантност на Амстердам към наркотиците за развлечение и секса отдавна привлича купища туристи.

Но когато локдауна и блокирането на границите, предизвикани от пандемията, изпразниха нидерландската столица от всички посетители, много местни жители установиха, че отсъствието на по-шумните и опиянени посетители е глътка свеж въздух. Въодушевени от спокойната атмосфера на наскоро пустия им исторически център и живописните водни пътища, местните жители се върнаха в части на града, които избягваха от години.

Сега те не са сигурни, че искат да ги върнат на туристите.

"Амстердам има нужда от туристи, без тях нашите прекрасни музеи и ресторанти нямаше да оцелеят", казва Никола Теобалд, който живее в центъра на града от 30 години. "Но липсата им беше бонус по време на пандемията. Нямаше повече големи групи, които обикалят района на канала и в най-лошия случай повръщат от прекомерната употреба на алкохол и наркотици. Върнахме си града и ни хареса по този начин."

В действителност Амстердам се бори с въздействието на туристите, които причиняват прекомерен шум, оставят след себе си отпадъци и уринират на публични места, на фона на нарастващото недоволство сред жителите.

"Върнахме си града обратно"

Точно преди пандемията местните жители се оплакваха, че градът им се е превърнал в "туристически Дисниленд".

Сега, след като видяха какъв е животът без шумни посетители, градските власти са решени да не се връщат към онези дни на непрестанни купони.

Преди всяко подхранвано от ваксини лятно пътуване, те стартираха изненадваща туристическа кампания, за да се опитат да се отърсят от репутацията на Амстердам като столица за купони. Те не отхвърлят посетителите напълно, напротив - властите насърчават хората да пътуват до града с намаляване на ограниченията. Но на шумните посетители, дошли за ергенските партита, възнамеряващи да пият и вземат наркотици, властите изрично казват: "Моля ви, не идвайте в Амстердам".

Общинският съвет е похарчил 100 000 евро за онлайн кампания, насърчаваща хората да посещават културното наследство на града, като в същото време предупреждава неуважителните "досадни туристи", че не са добре дошли.

"Не искаме да се връщаме към онова, което видяхме преди пандемията, когато огромни тълпи в района на червените фенери и развлекателните зони на града създаваха неприятности на жителите", се казва в изявление на градския съвет. "Посетителите, които уважават Амстердам и гражданите на Амстердам, винаги са били добре дошли и, разбира се, ще останат такива. Посетителите, които се отнасят с неуважение към нашите жители и наследство, не са добре дошли. Посланието, което имаме за тях, е: не идвайте в Амстердам."

Целта на онлайн кампанията е да "стимулира желаното поведение" сред туристите, казва Герт Удо, главен изпълнителен директор на рекламната агенция amsterdam&partners, пред CNN. Той казва, че съобщението е просто: "Добре дошли, но моля, пийте вътре, използвайте писоар и бъдете тихи." "Не искаме посетители, които проявяват безгранично поведение, без уважение към града и жителите му", добавя Удо.

Няма "неприятни туристи"

Понастоящем тази кампания е насочена към британските младежи на възраст от 18 до 34 години, които обмислят пътуване до нидерландската столица, но кампанията ще бъде разгърната за целеви групи и в други страни през следващите няколко месеца.

През 2019 г. около 20 милиона международни туристи посещават Амстердам, като 70% идват от съседните държави - Германия и Белгия, както и Великобритания.

Същата година Амстердам успешно се насочи към британски мъже туристи с кампания, обезкуражаваща антисоциалното поведение. Озаглавена "Наслаждавайте се и уважавайте", кампанията предупреди както британските, така и холандските туристи, че ги грозят глоби от 140 евро, ако бъдат хванати да уринират на публично място, нарушават спокойствието в центъра на града или хвърлят отпадъци на улицата.

Анкета показва, че 45% от британските туристи признават, че кампанията ги е накарала да осъзнаят по-добре какво е въздействието на разрушителното им поведение.

Всеки, който е посетил Амстердам през последните години, ще разбере защо. Някои от най-лошите ексцесии на туристическото поведение често се предвещават от силни гласове, говорещи с британски акценти, принадлежащи на необичайно облечени ергенски или "еленски" партита.

Местният съветник Роб Хефланд обобщи ситуацията откровено в интервю за уебсайта на DutchNews.

"Ако целта ви е да видите най-красивия град в света това лято, елате в Амстердам“, каза Хефланд. "Ако вашето намерение е да пиете и да се държите лошо, облечени като пенис, отидете другаде!"

Последната кампания е част от мисията на градския съвет да представи Амстердам в нова светлина, оставяйки след себе си прословутата репутация на парти дестинаци  "Амстердам не иска да бъде известен като градът на кофи шоповете и квартала на Червените фенери. Той е доста лепкав и има негативни оттенъци", казва Ко Кенс, професор по нов градски туризъм в Университета за приложни науки в Ротердам.

Но Коенс е скептичен по отношение на подхода на съвета за привличане на "определен тип туристи".

"Марката Амстердам е изградена върху 600 години толерантност и откритост", казва той. "Как да създадете образ за себе си, като отворена и толерантна дестинация, но в същото време изпращате съобщението "скъпи посетител, порасни?"

Връщане на спокойствието

Някои жители приветстват кампанията и се надяват, че тя ще възстанови спокойствието в центъра на Амстердам.

"Трябва да намерим баланс. Искаме отговорни туристи, които се радват на града за всичко, което той предлага, и в същото време уважават тези от нас, които живеем тук", казва Теобалд. Не искаме да бъдем градът, известен като идеално място за ергенски партита, но не искаме да бъдем и само "елитно място"."

Други казват, че мерките не стигат достатъчно далеч, за да се справят с проблемите, причинени от масовия туризъм.

Политическият икономист Мартин Бадир казва, че новата кампания "отвлича вниманието от фундаменталната промяна в политиката, необходима за предотвратяване на връщането на свръхтуризма, който видяхме преди кризата."

Миналото лято Бадир стартира петиция, озаглавена "Амстердам има избор", която беше подписана от над 30 000 души.

Той призова властите да подобрят качеството на живот на жителите в центъра на града и да ограничат туристическите нощувки до 12 милиона. Общата сума възлиза на 18,8 милиона през 2019 година.

Според Бадир съветът трябва да се съсредоточи върху по-строги мерки, като повишаване на туристическия данък или репресии срещу Airbnb в центъра, вместо маркетингова кампания. "Кампанията за привличане на  "правилния вид турист" изобщо не работи", казва той.

Големи промени

Бадир добавя, че вместо това градските власти трябва да се стремят да намалят безпокойството, като забранят на чуждестранните туристи да посещават кофи шоповете и преместят района на Червените фенери на ново място извън центъра на града.

Миналата година кметът на града Фемке Халсема предложи откриването на "хотел за проституция" извън центъра. Предложението беше критикувано от секс работниците, които казват, че този ход излага на риск тяхната безопасност и поминък.

Амстердам не е единствената голяма дестинация, която претегля отношенията си с по-непокорни туристи, след като усети вкуса на живот без тях.

Столицата на Чехия - Прага, друг град, който се бори с пияните туристи, търси начини да насърчи посетителите да се наслаждават на по-малко известни атракции далеч от центъра си.

Дори добре възпитаните посетители обаче могат да бъдат проблематични, ако има твърде много от тях. Наскоро Флоренция стартира нова инициатива, целяща да разсее огромните тълпи, които пристигат в италианския град, за да разгледат известни произведения на изкуството в своята галерия Уфици.

Длъжностни лица изпратиха много ключови творби в околните провинции като част от проекта си "Uffizi Diffusi" за разпространение на посетителите в пренебрегвани райони, които ще се възползват от приходите, които те носят.

Междувременно в Амстердам вече се предприемат мерки за борба с шумното поведение през лятото, включително временни забрани за наркотици, алкохол и звукови системи по време на големи събирания по каналите и в района на Червените фенери.

Допълнителна полиция ще бъде разположена, за да издава глоби на посетителите, спящи в колите си, чрез мобилна машина за кредитни карти, се казва в изявление на градския съвет.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Миш-маш
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата