Някога световните круизни кораби са били титани в океаните, печелещи милиарди, докато пътниците им от големите градове пътували по целия свят. Но миналата година много от тези плаващи дворци се превърнаха в огнища на коронавируса, отклоняваха се от пристанище към пристанище, когато случаите на COVID се появяваха на борда, а пандемията ескалира на сушата.
Първо пътниците, а след това и членовете на екипажа, се мъчеха да се приберат у дома. До лятото на 2020 г. флотът на световните круизни кораби по същество беше извън действие. Повечето кораби стояха кротко на пристанищата, а някои бяха разпродадени за скрап, тъй като индустрията се бореше да оцелее финансово.
Сега, след повече от година, първият круизен кораб, превозващ пътници, отплава от САЩ.
Отпътуването на Celebrity Edge, 1004-футов кораб с капацитет преди COVID от 2918 гости, бележи значителна стъпка за индустрия, която е загубила хиляди работни места и милиони долари на ден по време на спирането на круизите.
Залозите за круизни кораби са големи - те трябва да останат без вируси, да се навигират в бюрокрацията и да възстановяват репутацията си и да се врънат безопасно в моретата.
Глобално състояние на круизната индустрия
Celebrity Edge - собственост на Celebrity Cruises на Royal Caribbean Group, може да е първият круиз, който тръгва от САЩ, но не е и първият кораб, който започва да плава след пандемията.
Завръщането на круизните кораби дойде през август 2020 г., когато флагманът на MSC Cruises Grandiosa отпътува от италианското пристанище Генуа за седемдневно пътуване до Средиземно море с въведени изчерпателни мерки за безопасност.
Оттогава италианските вътрешни круизи работят, навигирайки в неравномерните вълни на пандемията и от време на време на италианските паузи, налагани заради локдауни.
MSC Cruises вече експлоатира кораби и в европейски дестинации, включително Испания, Хърватия и Малта. Във Великобритания, ограничени до водите и пристанищата на Обединеното кралство, започнаха да плават през май на борда на MSC Virtuosa.
В Сингапур премиерата на Royal Caribbean "круизи до никъде" беше през декември 2020 г., докато Celebrity Millennium в момента плава по Карибите. В Китай "Пътешествието по моретата" на Royal Caribbean извършва вътрешни пътувания.
Мартин Грифитс от Международната асоциация за круизни линии (CLIA), отрасловият орган, който представлява основните круизни линии в света, казва пред CNN Travel, че 16% от корабите на CLIA са се върнали, като тази цифра се очаква да нарасне до 49% в края на септември 2021 г. .
До края на 2022 г. Грифитс очаква всички кораби на членовете на CLIA да заработят отново.
Протоколи за здраве и безопасност
Круизните компании са въвели множество изисквания за здраве и безопасност на борда, за да избегнат повторение на пролетта на 2020 г.
Ограниченията варират от страна на държава и в зависимост от круизната линия, но обикновено корабите се движат с намален капацитет - например Celebrity Edge е пълен едва на 40% в момента.
Предвидени са и бързи тестове, маските за лице са задължителни в много райони на определени плавания, а на борда има повече медицински звена. Много круизи също изискват екипажът и/или пътниците да бъдат напълно ваксинирани.
В някои страни обаче круизите все още са напълно блокирани. Австралия, която е въвела строг граничен контрол по време на пандемията, продължава да прилага забрана за круизи, докато Канада има вето до февруари 2022 г.
Дори в регионите, където круизите са започнали да плават, повечето кораби не се отклоняват твърде далеч от родното си пристанище. В момента няма четиримесечни пътувания по света.
Международните пътувания като цяло все още са засегнати от регламентите и ограниченията за пътуване заради COVID, а круизната индустрия не остава по-назад. Летните плавания в Обединеното кралство, например, до голяма степен са резултат от строгите ограничения на страната за пътувания в чужбина.
И все пак дори вътрешните круизи могат да срещнат усложнения. По време на неотдавнашно пътуване до Обединеното кралство, на пътниците на борда на MSC Virtuosa беше възпрепятствано слизането в Шотландия поради регионалните разпоредби за ограничаване на COVID.
Грифитс от CLIA нарича круизните кораби "едно от най-безопасните среди за почивка, налични днес".
"Това е доказателство за ефективността на нашите протоколи - досега сме имали над 550 000 пътници, без да има сериозно огнище на COVID-19 на борда", добавя той.
Досега круизите не са се оказали напълно имунизирани срещу COVID, като от време на време се появяват положителни тестове сред пътниците и екипажа, но те бързо се ограничават.
Когато се открие случай на заразен на кораби през последните месеци, индустрията казва, че това е знак, че системата работи. Например, преди MSC Grandiosa да се върне във водите през август 2020 г., един от пътниците е дал положителен резултат и впоследствие му е отказано да се качи, както и на близките му контакти.
Д-р Уилям Шафнер, експерт по инфекциозни болести от университета Вандербилт, казва, че всичко е свързано със създаването на слоеве за безопасност - той ги нарича "серия от филийки швейцарско сирене".
"Всеки има бариера, но всяка бариера има пропуски в нея, има малки дупки. Така че поставяте още една и още една бариера, а след това и още една след това. И ако направите цяла поредица от такива неща, тогава рискът свързан с дейността - в този случай круизите - намалява."
Различните мерки за безопасност, които сега се прилагат на борда на корабите, са "добри бариери", казва Шафнер.
"Всеки един от тях има свои собствени ограничения и несъвършенства. Но ако ги приложите всикчи заедно, тогава рискът наистина намалява", обяснява той той. За Шафнер ваксините са решаваща част от уравнението. "Мисля, че настоящото обстоятелство, при което круизните линии не са в състояние действително да изискват ваксинирането на всички свои пътници, е грешка“, казва той.
Шафнър се позовава на сложната ситуация във Флорида, където забраната за прилагането ваксинационни паспорти правят ситуацията мрачна за круизни линии. Неотдавна щатът Флорида успешно оспори правилата на правителството на САЩ за круизни кораби, възнамеряващи да възобновят операциите във водите на страната.
Съгласно действащите разпоредби, издадени от CDC, круизен кораб може да отпътува от американско пристанище, ако плава с 95% напълно ваксиниран екипаж и 95% напълно ваксинирани пътници, или като алтернатива, ако плавателният съд е извършил успешно пробен круиз при симулирани условия.
При плаването на Edge само 5% от пътниците са неваксинирани, в съответствие с насоките на CDC.
Преди Edge да отплава в събота, представителят на Celebrity Cruises Сюзън Ломакс заяви пред CNN, че круизната линия все още може да попита пътниците със седалище във Флорида дали са получили своята доза от ваксината или не - те просто не могат да изискват всички пътници да са напълно имунизирани.
Неваксинираните гости над 16 години ще се подложат на допълнителни тестове за своя сметка и трябва да носят маските си по всяко време, освен докато ядат или пият. На кораба ще има и зони, достъпни само за напълно ваксинирани пътници.
На други места по света някои круизни линии налагат ваксинация, други не. Няма индустриален стандарт.
Мартин Грифитс от CLIA казва, че ваксините "възстановяват увереността, че светът ще преодолее COVID-19" и че "круизните линии възприемат" многопластов "подход с множество мерки."
Роджър Фрицел, говорител на Carnival Corporation, която е собственик на Carnival Cruise Line, AIDA, Costa Cruises и Princess Cruises, заявява пред CNN Travel, че Carnival като компания "не са взели никакво решение на този етап" по отношение на политиката на ваксиниране.
Carnival Cruise Line, която възнамерява да изведе кораби извън Флорида до края на август, първоначално ще изисква ваксинации. Корабите на компанията, плаващи от Аляска, Гърция и Великобритания това лято, като Sky Princess и Regal Princess, също ще изискват ваксинации. Понастоящем Carnival's Costa и AIDA не изискват ваксинации за своите круизи по Европа. MSC Cruises не е направил ваксините задължителни при сегашните си пътувания. Предстоящото плаване на Disney Cruise Line във Великобритания с Disney Magic предвижда всички гости над 18 години да бъдат ваксинирани.
Норвежката круизна линия, която все още не е възобновила пътуванията, също планира първоначална политика за 100% ваксинация.
Royal Caribbean изисква всички възрастни гости да бъдат ваксинирани, освен тези на борда на круизи, заминаващи от пристанищата на Флорида - като Celebrity Edge.
Друг ключов компонент на безопасното връщане на круиза е да се гарантира, че ако се случи най-лошото и круизният кораб преживее огнище COVID-19, на пътниците и екипажа ще им е позволено да слязат от кораба. Ломакс казва пред CNN, че Royal Caribbean има сключени споразумения с определени пристанища да действат като центрове за слизане, ако на борда на кораба има огнище.
Говорител на Carnival Corporation също заявява пред CNN Travel, че неговите круизни линии също имат "споразумения с различни крайбрежни медицински заведения, които биха ни позволили да слеземза допълнителна медицинска помощ, ако някога е необходимо".
Пътнически опит
Британската круизна фенка Кейти Бунян, казва, че стъпването на борда на MSC Virtuosa през юни тази година е било дългоочакван глътка нормалност.
Бунян, която е фризьорка, е пътувала с трите си малки деца и родителите си. Тя казва, че разпоредбите за ограничаване на COVID са я карали да се чувства по-сигурна, отколкото на сушата.
"Когато съм в супермаркета, не знам кой какво има, нито кога за последен път са си правили тест или нещо подобно. Докато на кораба знам, че всеки си е направил тест, преди да стъпи на борда му", разказва тя.
Бунян била получила само първата си доза от ваксината преди отплаването на круиза. Съгласно насоките на MSC, тя осигурила отрицателен PCR тест преди пристигането, но всички пътници, независимо от ваксинирания статус, били тествани преди качване. От тест било освободено само най-малкото й дете, което е на една година.
Бунян и съпругът й сега обмислят да резервират "круиз за никъде" от юли във Великобритания. Двойката вече е напълно ваксинирана, така че ще може да се качи в съответствие с изискванията на P&O.
Междувременно фенът на круизите Кристин Билер наблюдава отблизо американските актуализации за круизи. Билер е планирала 10 круиза за 2021 г., които са били отменени.
"Някои от тях бяха отменени заради пандемията, други, защото корабът е продаден или преместен по съвсем различен маршрут", казва тя пред CNN Travel. Билер е видяла от първа ръка потенциалното въздействие на COVID-19 върху круизните кораби. Тя е на борда на един от круизите, които се прибират в САЩ през април 2020 г. с 12 потвърдени случая и двама загинали пътници.
72-годишната Билер също се оказала положителна при завръщането си у дома. Този опит обаче не я спира да пътува, но тя иска да пътува на кораб, където всички са ваксинирани.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.