IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

"Глупостта на Уоткин" или как Лондон за малко да си има своя Айфелова кула?

На нейно място сега се намира стадион Уембли

Снимка: Getty

Снимка: Getty

Някъде под терена на националния стадион на Англия - Уембли, лежат основите на това, което би могло да бъде най-високата сграда в града. Вдъхновена от Айфеловата кула в Париж, Голямата кула на Лондон била готова да я надмине по височина и да достигне почти 1200 фута.

Вместо това тя така и не преминава през първия етап на строителство, който стана известен като "Лондонския пън". Той е съборен преди почти 120 години, оставяйки след себе си една несбъдната мечта и големи бетонни основи, които бяха преоткрити през 2002 г., когато сегашният стадион беше построен, за да замени по-стария.

Какво се е объркало?

Кулата е идея на Едуард Уоткин, британски политик и железопътен магнат, чиито предишни начинания включват неуспешен опит за изграждане на тунел под Ламанша, повече от 100 години преди да започне строителството на сегашния Евротунел.

"Колкото по-голямо, толкова по-добре"

"Уоткин беше роден предприемач и обичаше големите идеи – колкото по-големи, толкова по-добре", казва Кристофър Костело, експерт по викторианска архитектура и инспектор на исторически сгради в организацията за обществено наследство Historic England. "Мисля, че той е имал склонност да се вълнува толкова от идеите си, че често е бързал да ги осъществи, преди да помисли колко практични или финансово жизнеспособни са те."

Айфеловата кула, която е открита през 1889 г., бързо се превръща в популярна туристическа атракция и разходите за нейното строителство се възстановяват за няколко месеца.

В същото време Уоткин търси начини да привлече повече пътници в своята Metropolitan Railway - която по-късно ще се превърне в линията Metropolitan на лондонското метро.

Железопътната линия е минавала през Уембли, тогава селце северозападно от централния Лондон, където Уоткин закупил земя, за да създаде увеселителен парк: "Той е трябвало да бъде Дисниленд на своето време или наследник на парковете за отдих от началото на 19-ти век като Battersea Park в Лондон или Tivoli Gardens в Копенхаген", разказва Костело.

Какво по-добро от кула, по-висока от Айфеловата, за да убеди лондончани да се качат на влак и да стигнат до там?

Уоткин имал дързостта да помоли самия Гюстав Айфел да я проектира, но френският инженер отказал по патриотични съображения. Неговият план Б бил международен конкурс за дизайн, с първа награда от 500 гвинеи, около 80 000 долара в днешни пари.

Той получава 68 заявки, но не всички от тях са реалистични. Единият проект е висок 2000 фута и трябва да има влак, който върви наполовина до върха, по спираловидна железница. Друга кула е проектирана като "въздушна колония" с небесни градини, музеи и галерии, както и репродукция на Голямата пирамида на върха.

Повечето обаче отговаряли на естетиката на Айфел и именно един от тях избира Уоткин за победител, представен от лондонските архитекти Стюарт, Макларън и Дън.

"Печелившото предложение беше по-стройна версия на Айфеловата кула. ​​Много подобна в цялостния си профил, но структурата беше някак по-слаба", обяснява Костело. С височина от 1200 фута, тя е трябвало да бъде с около 175 фута по-висока от своя парижки аналог, който бил най-високата сграда в света по това време.

Не толкова популярна атракция

Всички записи са събрани в каталог, публикуван през 1890 г., който описва подробно проекта и разкрива, че Лондонската кула ще бъде "много по-просторна" от Айфеловата и включва "ресторанти, театри, магазини, турски бани, алеи, зимни градини и различни други забавления", всички достъпни чрез скорошно изобретение, електрическия асансьор. Една наблюдателна площадка би предлагала панорамни гледки и астрономически наблюдения, улеснени от "чистотата на въздуха", открита на такава "огромна височина".

След първоначалните фанфари обаче, предложеният дизайн бил смален, за да бъде по-евтин за изграждане, а краката били намалени от първоначалните осем на четири, същият брой като на кулата на Айфел.

Строителството започва през 1892 г., а първият етап - приблизително 150 фута висок - е завършен три години по-късно.
Парк "Уембли" е открит година преди това и се радва на умерен успех, но кулата все още трябва да извърви дълъг път, а в нея имало нещо нередно.

"Когато стигнали до първия етап, станало ясно, че сградата пропада. Не толкова зле, че да не могат да я използват, но със сигурност осъзнали, че ще имат големи проблеми, ако продължат да я строят по-високо, увеличавайки напрежението на краката", казва Костело.

Въпреки че била отворена за обществеността и били монтирани асансьори, кулата била обречена.

"Един от основните проблеми бил, че Уоткин умира през 1901 г.", добавя Костело. "Той бил движещата сила зад проекта и със смъртта му всичко, което останало, било рационално изчисляване на разходите и ползите. Хората можели да се качат до първия етап, но това не било достатъчно високо, за да получат панорамните гледки, които бихте получили от върха на Айфеловата кула, а околността не била особено развита или грандиозна. Просто нямало достатъчно посетители, за да платят за завършването му."

Най-високият в града

Година след смъртта на Уоткин кулата била обявена за опасна и затворена. Малко след това е съборена с динамит.

Околният район на Уембли обаче продължил да процъфтява като индустриално и жилищно предградие на Лондон.
През 1923 г. на бившето място на кулата е издигнат стадион, който по-късно ще бъде известен като оригиналния стадион Уембли. Разрушаването му, за да се направи път на сегашния, в крайна сметка разкопава основите на кулата, когато била предприета работа за понижаване нивото на новия терен. Това било късно напомняне за пропадналата кула, спомената също от кръчма в района, наречен "Глупостта на Уоткин" (затворена за постоянно през 2019 г.).

Забележително е, че кулата на Уоткин все още щеше да бъде най-високата сграда в Лондон днес, надминавайки небостъргача The Shard с почти 160 фута. Но дали това ще бъде емблематична забележителност като Айфеловата кула? Вероятно не, казва Костело: "Все пак щеше да е много голяма структура на силуета, но да се вижда само в определени изгледи", казва той. "Ако не беше в центъра на Лондон, никога нямаше да има такъв доминиращ фокус, който има Айфеловата кула в Париж.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Миш-маш
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата