Това стана в края на Международната среща на Мениджърите на национални антарктически програми (COMNAP), която приключи късно вчера в София, съобщиха за БТА от ПР-агенция "Паспорт България".
След изграждането на пътя ще може безпроблемно да се стига до полюса с тежки машини и по този начин ще се улесни изследването на континета. Това на практика ще бъде първият голям инфраструктурен проект на ледения континет, се посочва в съобщението.
За разлика от този проект, който е получил принципното одобрение от "леденото правителство", делегатите на срещата са отхвърлили предложението на няколко държави за начало на изграждането на туристическа инфраструктура. Един от мотивите да се отхвърли идеята за изграждането на подобна инфраструктура е, че нахлуването на туристи на ледения континет може да наруши екологичното равновесие.
На форума в София са били одобрени няколко инициативи за провеждането на Международната полярна година през 2007-2008 година. Тогава учени от цял свят едновремено ще започнат изследвания на полярните райони, за да се направи моментна снимка на състоянието им. За последен път такава инициатива е осъществявана преди 50 години.
Първата голяма инициатива в тази насока е мултинацинален проект за изследване на биоразнообразието на Южния океан, е заявил Христо Пимпирев, ръководител на българската експедиция на Ледения континент и домакин на срещата. За този период се предвижда кораби от десетина държави с участници от повече от 20 нации да определят как може биологичния потенциал да бъде използван през XXI век.
Друго важно решение на срещата в София е популяризиране на изследователската дейност в университетите и училищата. Предвижда се през полярната година ученици и студенти от България да живеят около месец в полярната база на полеви лагер. Докато са в него, младежите ще извършват своя изследователска дейност.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.