Учени – невролози от Университетския колеж в Лондон стигнали до извода, че при хората, които имат повишени способности за изучаване на чужди езици, има повече “бяло вещество” в тази част на мозъка, която отговаря за обработката на звука.
Има надежда, че резултатите от изследването, публикувани в списание "Cerebral Cortex" (“Кора на главния мозък”), ще помогнат да се изясни защо възникват едни или други трудности при изучаването на чужди езици.
Изследваните – всичките с роднини французи – са накарани да различат два приличащи си звука, произнесени на различни езици.
Първият бил звукът “д”, произнесен на френски, когато върхът на езика се притиска до предните зъби. Вторият бил звукът “д”, произнесена на хинди, когато езикът се повдига към небцето.
Изследваните били помолени да опишат какво са чули, при което било установено, че различията при двете “д” можели да се чуят добре още в първите 40 милисекунди.
Организаторите на експеримента измерили скоростта, с която участниците успявали да обработят получената звукова информация.
Тези, които могли правилно да различат повече от 80% от звуците, били накарани да различават още по-сложни звуци в акустично отношение.
Някои от най-способните ученици успели да уловят разликата в звуците за няколко минути, а най-неспособните могли само да предположат различия в звученето на най-лекия стадий от експеримента едва 20 минути след началото му.
Доктор Нарли Голестнаи от института по неврология от Университетския колеж казва, че бялото мозъчно вещество отговаря за обработката на звуковата информация на ниско ниво – така наречената първична мозъчна кора.
Неговите влакна участват в съединения с различни мозъчни части помежду си. В най-способните ученици масата на бялото вещество е по-голяма, дори съединителното влакно е по-дебело, казва тя.
“Огромното постижение е в това, че започваме да разбираме, че формата и структурата на мозъка могат да ни съобщят за способностите на хората или за някакви нарушения – казва доктор Нарли. – Възможно е да разберем защо едни хора се оказват по-способни от други в някаква област”.
При най-способните ученици сканирането на мозъка показало по-голям обем на бялото вещество в лявото полукълбо в областта, където се обработва звукът.