Радиационнно замърсяване, което се разпростря над Европа в края на 2017 г. е дошло от Русия, потвърди международен екип от учени.
Учените са анализирали над 1300 фактора, за да установят откъде е дошло радиационното замърсяване, което според учените е било 100 пъти по-високо от това след инцидента във Фукушима през 2011 г.
За източник на радиационното замърсяване учените са посочили комплекса "Маяк". Става въпрос не за авария в реактор, а за инцидент в завод за преработване на ядрено гориво.
Русия засега не е дала официално становище в отговор на твърденията на учените, пише Independent.
Проблемът за първи път беше засечен през октомври 2017 г. от екип италиански учени, които забелязват ръст в нивата на радиоактивния елемент рутений-106. Високи нива на елемента са отчетени и в много други европейски държави, както и в Азия, на Арабския полуостров и дори в Карибско море.
Фактът, че рутений-106 е единственият радиоактивен материал, който бива засечен, предполага че източник на замърсяването е именно завод за преработване на гориво, защото при евентуален инцидент с реактор замърсяването би било причинено от различни елементи.
Учените смятат, че изтичането на рутений-106 е станало между 6 следобед на 25 септември 2017 г. до обяд на следващия ден.
"Замерихме радиоайктивния рутений-106. Засеченото посочва най-голямото изтичане от граждански завод за преработване на гориво", обяснява Георг Щайнхаузер, учен в Университета в Хановер.
Данните са взети от 176 станции в 29 страни. Въпреки високата концентрация на радиоактивния материал той не е застрашил здравето на хората в Европа, твърди проучването, публикуавно в журнала PNAS.
Това далеч не е първият случай, в който инцидент от комплекса "Маяк" замърсява околната среда. Почти 60 г. по-рано, през 1957 г., там се случва вторият най-сериозен инцидент след този в АЕЦ "Чернобил". Тогава резервоар, съдържащ течни отпадъци от производството на плутоний се взривява и замърсява района около станцията. Инцидентът остава в тайна до 1976 г.
В този случай обаче става въпрос за еднократно изтичане, което е овладяно много бързо.
"Успяхме да докажем, че инцидентът е станал по време на преработка на отпадъци от използвано гориво, на много напреднал етап, малко преди края на процеса", обяснява проф. Щайнхаузер.
Много активисти продължават да взимат на прицел комплекса "Маяк" и до ден днешен. Според тях ръководството на комплекса не си е взело поука от аварията преди 60 г. и по-високите производствени цели са на цената на безопасността.