Защо Македония е библейска земя? Основният отговор на този въпрос е: защото многократно се споменава в Библията.
Някои ще допълнят, че Македония е един от първите християнски центрове, заявява Стефан Влахов Мицов в материал, публикуван в македонския вестник „Време“.
И едното, и другото твърдение са верни, твърди авторът. А мислили ли сте защо апостол Павел избира Македония, за да проповядва християнската вяра? В главата „Апостолски дела“ на Новия завет причината е обяснена алегорично: „И на Павел му се появи видение: някой си македонец застана пред него и му се молеше, казвайки: „Ела в Македония – помогни ни!“
По онова време Македония е от един век под властта на Рим, който прилага строги мерки за унищожаване на македонската идентичност. При това не толкова в етнически, колкото в духовен аспект, продължава авторът.
Римската империя, макар че в териториално отношение се доближава до империята на Александър Македонски, е създадена на етноцентрична основа. А Македонската империя не е имала за цел да претопи всички етноси на своя територия в македонци, както Римската империя – в римляни, обяснява Стефан Влахов Мицов.
Впрочем, в опита за глобален синтез между народите, културите и религиите Македонската империя се различава от всички следващи империи, до наши дни.
Дори днешният ЕС бил фалшива имитация на някогашния глобален замисъл на великия Александър.
Защото от една страна иска да изолира Европа от останалия свят, а от друга – прави вътрешноевропейско разделение между държавите-членки и не членки, от трета – създава разделения в самия ЕС, от четвърта – налага западноевропейския политически, ценностен и религиозен модел като доминиращ в целия ЕС. Иначе казано, днешният ЕС е актуален вариант на някогашната Римска империя, заключава авторът на публикацията.
И отношението на този ЕС към днешната македонска държава било същото като отношението на Рим към македонците преди 2 000 години.
Единствената разлика е, че тогавашният Рим със сила е превзел Македония, а сегашният ЕС иска македонската държава сама да се обезличи, пише Мицов.
Точно цивилизационният духовен синтез, проявяващ се в македонския космополитизъм, прави Македония един от първите християнски центрове. Да си спомним, че името на тази библейска земя се среща още в Стария завет като земя на китимците, пише по-нататък.
Неслучайно има легенди, че преди апостол Павел и Исус Христос се е срещал с македонци, а Света Богородица посещава Македония след разпъването на Сина божи на кръста, припомня Мицов.
Македонството и християнството по глобалността на идеята са от един и същи род – изповядат и преодоляват етническите и расовите различия между хората.
Близостта между македонството и християнството се е запазила и във византийската империя.
Най-известният представител на първата македонска династия е император Юстиниан, роден в село Таврисион близо до Скупи /днешно Скопие/. Неговото дело представлява синтез на македонския космополитизъм и силния християнски дух, заявява Мицов.
Македонският космополитизъм е характерен белег и на втората македонска династия във Византия, чийто основател е Василий Първи Македонец. Неслучайно началото на неговото царуване е и върхът в дейността на светите братя Кирил и Методий, които освен че са създатели на славянската писменост, са и активни пропагандатори на християнството и борци за неговата чистота. По-късно учениците на Кирил и Методий разпространяват техния идеен плурализъм /космополитизъм/ в социален аспект, обяснява авторът.
Македонският космополитизъм ражда и богомилското учение, което след Македония обхваща целия полуостров и стига до Западна Европа, твърди още той.