Прокурорът по делото за потъването на кораба "Илинден" поиска капитанът Сотир Филевски и застрахователния агент от германската компания „Лойд“ Бранко Баич да бъдат признати за виновни и да получат присъда съгласно закона, съобщиха македонските медии.
Днес е заключителното заседание по делото за потъването „Илинден“ в Охридското езеро на 5 септември 2009 г., когато загинаха 15 български туристи.
Прокурорът изтъкна, че е установено, че Филевски и Бранко Баич са виновни за деянията, за които са обвинени - „тежки престъпления срещу сигурността на хората и имуществото“.
От своя страна адвокат на част от преживелите трагедията български туристи поиска условна, а не ефективна присъда за капитана на кораба Филевски.
В заключителната си пледоария той изтъкна, че според оцелелите пътници Филевски е направил всичко според възможностите си да спаси колкото се може повече пътници в критичния момент.
Адвокатите на оцелелите при потъването на кораба българи, както и на семействата на жертвите, заявиха в съда, че отговорност за трагедията трябва да се потърси и от администрацията, по-специално държавните служби.
Според тях, ако отговорността се степенува, главен обвиняем би трябвало да бъде администрацията, след това представителят на застрахователната компания „Лойд“ и чак накрая капитанът на кораба. Искането си те мотивираха с това, че ако са били спазени предвидените процедури по отношение на стандартите за транспортна безопасност, е нямало да се стигне до ситуацията, при която загинаха 15 българи.
Пълномощникът на семействата на жертвите поиска съдът да определи обезщетения да бъдат поискани в отделно гражданско дело, при което ще бъде точно установена отговорността на всички, виновни за трагедията.
Защитата на главния обвиняем Сотир Филевски поиска от съда при решението си да не се ръководи от сантименталния аспект, тоест броя на жертвите, а акцентът да бъде сложен върху законовите разпоредби, регулиращи подобни случаи. Съгласно тях капитанът не е отговорен за потъването на "Илинден", тъй като според издадените сертификати, техническите прегледи и документацията корабът е бил изправен и не е имало никакви ограничения за броя и разпределението на пътниците в него.Защитата изтъкна също така, че отговорност носят и компетентните държавни институции, които са компетентни по безопасността във водния транспорт.
Защитата на другия обвиняем по делото Бранко Баич заяви, че твърденията, съдържащи се в обвинителния акт, не са доказани. Още повече, че съдът не е поискал експертиза от специализирана агенция за корабни катастрофи, каквито има в съседните държани, но не и в Македония.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.