На час път с кола от Истанбул две бетонни кули се извисяват от двете страни на Босфора - в Азия и Европа. До 2015 г. между двете 322-метрови кули ще бъде построен мост за 2,5 млрд. долара. Гориста местност наблизо с размерите на Манхатън пък се подготвя за летище на стойност 14 млрд. долара.
Шефовете на фирмите, които строят моста и летището, са сред 100-те души, които бяха арестувани, разпитани и търсени от прокуратурата след 17 декември, когато се появи новината за продължилото 15 месеца тайно разследване.
Сред заподозрените са и синовете на трима от министрите от кабинета на Ердоган, шефът на държавна банка и строителен магнат, превърнал се в един от най-богатите хора в Турция по време на десетилетието на Ердоган. Тримата министри подадоха оставка.
За момента няма официален обвинителен акт, въпреки че най-малко 12 заподозрени остават в ареста по обвинения, вариращи от приемане на подкуп до незаконно уреждане на държавни търгове. Много от обвиненията са свързани с мащабната благоустройствена програма, която помогна на Ердоган да засили икономиката и да подкрепи ислямската бизнес класа, чиято лоялност бе запазена благодарение на печалбите от дръзките инфраструктурни проекти.
"Чудото на растежа на Турция се дължи основно на строителството", твърди Атила Йесилада, анализатор от Global Source Partners Inc. в Истанбул. "Ако в тези обвинения има и зрънце истина, тогава излиза, че моделът на развитие на Турция е не само изкривен, но и корумпиран. Това е наистина обезпокоително", допълва анализаторът.
Ердоган настоява, че разследването е опит да се попречи на трансформацията на страната, която той е подел. Според него и съюзниците му зад действията стои 75-годишният духовник Фетуллах Гюлен, който живее в Пенсилвания. Оттам той управлява ислямска мрежа, която има силно влияние върху полицията и съдебната власт в Турция и си е сътрудничил с Ердоган в миналото.
Разривът на отношенията им хвърли петно върху третия мандат на премиера, за който той обеща, че ще е шедьовърът му и ще създаде една нова и процъфтяваща Турция, която ще е сред водещите икономики в света. Вместо това Ердоган се бори с обвинения, че растежът се корени в корупция и протежиране, особено в строителната индустрия.
Сред компаниите, фаворизирани от Ердоган, са Calik Holding AS, управлявана доскоро от зетя на Ердоган Берат Албайрак, който има участия в енергийната и строителна индустрия в държави, простиращи се от Косово до Ирак. Calik не фигурира в разследването. Фирмата Cengiz Insaat пък се управлява от Мехмет Ченгиз, който заедно със сина на Ердоган е член на борда на директорите на благотворителна организация и университет, кръстен на премиера. Той участва в изграждането на новото летище. Фирмата твърди, че има договори за 7 млрд. долара.
Името на Ченгиз се появи в списък на хора, издирвани за разпит във втората вълна от арести, която се провали, след като полицаите отказаха да изпълнят заповедите на прокуратурата.
Тези фирми са пример за една нова бизнес класа, произхождаща основно от сърцевината на Турция (Анатолия) и подкрепяща ислямските ценности на Ердоган.
Сред фирмите, привлечени в разследването, има и други имена от строителния бранш, чиито най-големи играчи са някои от основните поддръжници на Ердоган. Agaoglu Group, на чийто сайт фигурират над 20 имотни проекта в района на Истанбул, обяви, че президентът ѝ Али Агаоглу е привикан за разпит като част от "мащабно разследване, свързано с държавни услуги".
Публичното поделение на държавната жилищна агенция - TOKI, обяви, че двама от членовете на управителния ѝ съвет са били разпитани. TOKI разпределя земя и е на прякото подчинение на премиера.
Разследването предизвика масова разпродажба на турски акции. От 17 декември насам основният индекс на борсата в Истанбул е паднал с 12%. Турската лира също достигна рекордно ниски нива спрямо долара.
Дори и Ердоган признава дързостта на някои от строителните му планове. Той редовно нарича един от проектите си - изграждането на канал за 12 млрд. долара, който ще свързва Черно и Мраморно море, своя "луд проект".
Строителната треска продължава, въпреки че турската икономика забавя темпото си на растеж. Според Зейно Устюн, изследовател от New School for Social Research в Ню Йорк, в момента се извършват проекти за най-малко 102 млрд. долара. По-голямата част от тях се изпълняват от фирми, които процъфтяват от изборите през 2002 г. насам и подкрепят ислямските ценности на Ердоган.
"Отношенията между строителната индустрия и управляващата Партия на справедливостта и развитието са ясни: те получават големите държавни договори", твърди Йогюзан Динчер, икономист от Illinois State University. "Онова, което е по-важно, е присъствието им в медиите. Тези фирми притежават по-голямата част от радиата и телевизиите, а партията на Ердоган ги използва като машини за пропаганда", допълва той.
Планираната втора вълна от арести трябваше да включва верни на Ердоган бизнесмени, участващи в проекта за изграждането на летището и моста в Гарипче. Тя обаче така и не се състоя, след като Ердоган уволни и подмени стотици полицейски шефове.
Търгът за летището, което ще е едно от най-големите в света, беше променен от търг с явно наддаване, където участниците и гражданите имат възможност да проследят цялата процедура, в таен. Това се случва в седмицата преди обявяването му през май 2013 г., твърди Айкут Ердоглу, член на опозицията в парламента.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.