Режимът на президента Александър Вучич ще похарчи 1 милион евро за „подобряване на имиджа“ на Сърбия и за организиране на събития в чужбина.
Smart Match Solutions спечели търга, обявен от Службата за публична и културна дипломация, оглавявана от френския крайно десен активист Арно Гуйон, за обществена поръчка на стойност около 500 000 евро за „подобряване на репутацията на Сърбия“, като подобна сума е предвидена за организиране на събития в чужбина. „Мисля, че става въпрос за източване на средства от държавния бюджет под прикритието на патриотизма“, каза Драган Попович, директор на Центъра за практическа политика. Драгиша Николич, директор на компанията Smart Match Solutions, която спечели и двата търга в началото на октомври, отхвърля това обвинение. „Ако се вземат предвид обемът на работата и общите разходи, които включват доста работа в чужбина, заснемане, постпродукция, организиране на мащабни събития в страната и чужбина, мисля, че става дума за всичко друго, но не и за източване на пари от бюджета“, смята той.
От какво ще се състои кампанията? Планираните дейности включват филм за сръбско-китайското приятелство и пресконференции за чуждестранни журналисти. Филмът ще бъде предложен „до ключ“, като компанията, която спечели договора, ще поеме всички производствени разходи, но сценарият ще бъде утвърден от бюрото, ръководено от Арно Гуйон. За посещенията на чуждестранни журналисти целта е да се организира пристигането на екипи, които „ще създадат съдържание, подчертаващо културните, историческите, научните, спортните, гастрономическите и други забележителности на Сърбия“. Фирмата изпълнител ще трябва да настани поне петима журналисти, като им осигури „цялата логистична и оперативна подкрепа“, включително въздушен транспорт, трансфери и настаняване в четиризвезден хотел. За Драган Попович това е равносилно на „плащане на журналисти, които да дойдат и да правят положителни репортажи“, но не това ще подобри имиджа на сръбските власти.
Журналистите, които довеждате по този начин, не са журналисти, те са пропагандатори. Обществената поръчка на стойност около 500 000 евро включва също така видеосъдържание за социалните мрежи, превод на книги и брошури, както и „тясно сътрудничество“ с „основните културни събития, организирани от сръбската диаспора“. Вторият договор на подобна стойност от около 500 000 евро включва организирането на събития в чужбина. Първото от тях ще се състои в Малта, където се планира да бъде открит паметник в памет на сръбските войници, паднали през Първата световна война.
Другото планирано събитие ще се състои в Дания, където ще бъде организирана изложба, посветена на дигитализацията на Мирославовото евангелие. компанията Smart Match Solutions, която спечели двата договора, е основана през 2017 г. и е регистрирана в Белград като маркетингова агенция. Досега тя е спечелила няколко търга, обявени от общините в Сърбия, Агенцията за пътна безопасност, както и от Министерството на вътрешните работи. Службата за обществена и културна дипломация вече започна своята кампания.
На 14 октомври Арно Гуйон обяви публикуването на приложение за Сърбия в цюрихския седмичник Die Weltwoche, за който Александър Вучич вече даде интервю през юни миналата година. Die Weltwoche, който има силно десен уклон, е основан през 1933 г., когато заявява симпатиите си към германския нацизъм. От 2006 г. той е собственост на Роже Кьопел, член на Националния съвет на Швейцария от крайнодясната партия Демократичен съюз на центъра (ДСЦ).
На 11 октомври Арно Гуйон обяви и сътрудничество с журналисти от италианската информационна агенция Italpress, които предстои да посетят Сърбия. Базирана в Палермо, тази агенция е много близка до крайната десница, която е на власт в Рим. Едновременно с обявяването на това сътрудничество с чуждестранни журналисти, през последните дни Арно Гуийон отново отправи обвинения към „Репортери без граници“, като я обвини, че играе ролята на „полицай, който трябва да наказва всички медии, които не се подчиняват на идеологията на глобалния Запад“.
Арно Гуйон е член на Сръбската прогресивна партия (СНС) от октомври 2023 г. Преди да заеме сегашната си позиция като ръководител на Службата за обществена и културна дипломация, той оглавява Дирекцията за сътрудничество с диаспората в Министерството на външните работи. През 2023 г. тази дирекция е подкрепила стотици проекти с публични средства, като е финансирала 342 организации от цял свят - сдружения на сърби в Босна и Херцеговина и Черна гора до културни и артистични фондации и дружества в Австралия и САЩ. Средства са отпускан и на организации, които насърчават екстремистки националистически възгледи. I БГНЕС
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.