Изпълнителният директор на германския автоконцерн Daimler за Китай Улрих Валкер е все по-замислен през последните дни.
"Някои хора сравняват развитието на Китай с балона в Япония през осемдесетте години“, каза наскоро в Пекин германският мениджър. И добавя бързо "Ние също дискутираме този паралел“.
Въпреки това много индикатори говорят за продължаване на бума в търсенето, което се наблюдава и в автомобилния сектор, убеден е Валкер, цитиран от Wirtschaftswoche. Така например степента на урбанизация в края на 2010 г. е 47,5%, а в края на 2015 г. се очаква да достигне 51,5%. Така се повишават и заплатите на местното население, а с това и възможността за покупка на автомобил.
В Китай на всеки 1000 жители се падат по 29 автомобила, в Германия – по 505. Тоест – има накъде да се расте.
Валкер не е единственият мениджър от бранша, който напоследък смесва оптимистичните си прогнози за Китай с малко по-песимистични тонове. В навечерието на 14-тото автомобилно изложение в Шанхай изпълнителните директори на големите европейски автомобилни производители остават раздвоени в очакванията си за развитието на местния пазар.
Германците поне имат повод за шампанско – през първото тримесечие Mercedes увеличи продажбите си в Китай с цели 86% и е продал почти 44 000 автомобила повече от предните три месеца.
Концернът Volkswagen също има с какво да се похвали – продажбите са отбелязали ръст от 19,9% и са били продадени нови 548 000 коли. В Шанхай концернът от Волфсбург ще представи новия си Beetle, както и нов, специално разработен за Китай Passat. Световна премиера Volkswagen ще направи и на своя мини SUV Audi Q3 (SUV - коли за спорт, свободно време и по-висока проходимост).
През миналата година в азиатската страна са били продадени почти 13 млн. нови автомобила. Според Дитмар Гофенрайтер, изпълнителен директор на Audi за Китай, през тази година пазарът ще достигне 20 млн. коли. Въпреки това мениджърът остава предпазлив в прогнозите си.
„Няма да се чувствам добре, ако имам завод с капацитет от 250 000 автомобила на година“, казва Гофенрайтер. Той посочва, че би искал да разширява бизнеса с по-малки стъпки, за да е по-гъвкав.
През 2010 г. Audi оптимизира дейността на трите си китайски завода – за каросерии, за лаково покритие и за краен монтаж, за да може да реагира по-лесно на възможни пазарни колебания. Изпълнителният директор не крие, че мисълта за твърде голяма зависимост от Китай не му е чужда.
Въпреки това смесената компания с китайския партньор First Automotive Works била „определена инвестиционна защита. Защото и китайците имат интерес да печелим“, сигурен е Гофенрайтер. През миналата година Audi успя да продаде в Китай 225 000 автомобила, а за тази целта е 280 000.
Карл-Томас Нойман, директор за Китай на целия концерн Volkswagen, също обвързва оптимизма си с близкия до правителството китайски партньор на германците. По този начин, разбира се, рискът от загуби се дели на две. А сред опасностите, според независими експерти и представители на китайските управляващи, е и безмилостната ценова война, която водят помежду си над стоте автомобилни компании в Китай, както и свръхкапацитетите в производството.
Така например в момента дилърите на Mercedes са на загуба, ако продават сглобени в Китай коли от C и E класата, защото Daimler непременно иска да измести BMW от лидерското му място в премиум сегмента и прави това с цената на голям оборот за сметка на печалбата. „Пазарът е нагорещен“, твърди дилър на Mercedes в Пекин пред Wirtschaftswoche. “А маржовете паднаха на много ниско ниво“.
Свръхкапацитетът в производството ще е най-сериозният проблем за следващите няколко години, се твърди в анализ на консултантската компания Roland Berger. Лари Уанг, експерт от шанхайския офис на друга компания от бранша – McKinsey, омаловажава този проблем. Според него производствените капацитети ще се повишат на 30 до 35 млн. нови автомобила през следващите пет години. „Може и да се стигне до свръхкапацитети, но това няма да е в особено големи размери“, убеден е Уанг.
Наистина, в последно време ръстът на новите продажби забавя темпото си. През първото тримесечие автопроизводителите са продали с между 5 и 8% повече единици отколкото същия период на миналата година. За цялата година пък анализаторите от McKinsey очаквар ръст от около 10%, докато през миналата година нарастването на продажбите е било цели 35%, а година по-рано – повече от 50%.
Причина за забавянето на ръста е и премахването на субсидиите при малките коли, които бяха въведени от правителството през 2009 г.
Въпреки тези съмнения за развитието на пазара европейските производители няма да се откажат от планираните инвестиции. Така например само Daimler има намерение да вложи около 3 млрд. евро в Китай. Концернът от Щутгарт иска да изгради завод за двигатели и два развойни центъра. „Целта ни е през 2015 г. да продаваме тук поне 300 000 нови автомобила на година“, казва Валкер.
Volkswagen също е с амбициозни цели – за 2015 г. целта е да се удари 3-милионната бройка на година. „Дори пазарът да расте с бавни темпове, това ще се случи“, готов е на облог Нойман. През 2010 г. концернът от Волфсбург е продал почти 2 милиона нови автомобила. През следващите години Volkswagen ще инвестира 10,6 млрд. евро в Китай, като част от парите ще бъдат вложени в нов завод в южнокитайския град Фошан. Капацитетът му – 350 000 автомобила.
Вижте най-интересното от първите дни на изложението във фотогалерията!