IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Прераждането на електрическата кола

Тест на втората масова електрическа кола на GM - Opel Ampera

Прераждането на електрическата кола

Производителят на масови автомобили Opel може да се похвали с един от най-модерните, високотехнологични автомобили на пазара - Ampera. Той е модерен най-вече защото се задвижва от електрическа енергия, благодарение на която може да ви заведе и до най-далечната дестинация.

Истината обаче е, че електрическите коли въобще не са новост. Преди повече от 100 години, в зората на автомобилите, електрическите коли са били дори по-често срещани от тези, използващи двигатели с вътрешно горене. Още тогава инженерите са открили предимствата на електрическите коли - безшумно придвижване, без дим, без сажди и без смазващи течности.

Електрическите коли обаче бързо губят преднината си пред бензиновите и дизеловите си събратя, като за кратък период от време изчезват напълно от пазара. Чак през 1996 г. голям производител на автомобили най-накрая пуска електрическа кола на пазара. Това е американския гигант GM, който е собственик и на немската марка Opel.

Автомобилът е напълно електрически, нарича се EV1 и бързо се превръща в любимец на публиката. Притежават го както обикновени хора, така и много от популярните личности в САЩ. Бъдещето пред електрическите коли изглежда светло, но малко след това американците започват изтеглянето от пазара на този модел. Така, след няколко години, всички екземпляри от EV1, който никога не се е продавал, а се давал единствено под наем, са прибрани, а след това унищожени.

Истинските причини за "убийството" на електрическата кола така и не стават публично достояние. По темата има редица мнения, както и пълнометражен филм, носещ името "Кой уби електрическата кола".

Както и да е, появата, а и "смъртта" на този първи масов електрически автомобил все пак остават следа в автомобилната индустрия. Благодарение на EV1 света преоткрива електрическите коли и те отново стават приоритет на автомобилните компании. Така на пазара се появяват хибридните автомобили, а по-късно и напълно електрическите возила.

Въпреки, че при спирането на проекта за EV1, от GM се съсредоточават върху разработката на водородни коли, те отново се обръщат към електричеството като начин на задвижване. Това става през 2010 г., с появата на Chevrolet Volt. Две години по-късно се поява и Opel Ampera, който е предназначен за европейския пазар.

Двата автомобила използват една и съща база, като различията между тях са единствено в дизайна. За разлика от EV1 обаче, втория масов електрически автомобил на GM има и бензинов двигател. Той не е свързан с колелата на колата, а работи единствено като генератор.

Именно за това Opel Ampera не е хибрид, при които електрическия мотор и двигателя с вътрешно горене могат да задвижват колата, работейки заедно или поотделено, а се определя като електрически автомобил с увеличен пробег. Увеличен, защото, когато енергията в батериите се изчерпи, бензиновия двигател се включва, за да произведе нова.

Чрез тази иновация Ampera може да ви заведе и до най-далечната дестинация. С пълни батерии (литиево-йонни), които се зареждат в електрическата мрежа за около 4 часа, возилото може да измине между 40 и 80 км. С помощта на 1.4-литровия четирицилиндров двигател (генератор), пробегът на колата се увеличава до над 500 километра, според официалните данни от GM.

Ревюто на Opel Ampera вижте в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата