Shell сключи договор за партньорство с Audi Sport, в рамките на което ще бъде разработен първият в света дизелов автомобил, способен да спечели прочутото автомобилно състезание „24-те часа на Льо Ман”, съобщиха от компанията.
Началото на партньорството между Shell и Audi R10 бе представено във вторник с демонстрация по улиците на Париж.
През следващата година Audi R10, заредено с Shell V-Power Diesel, ще застане редом с най-бързите бензинови автомобили на старта на смятаното за най-трудното в света автомобилно състезание.
След продължителна изпитателна програма зареденият с Shell автомобил Audi R10 ще се състезава за първи път на пистата в Себринг (Флорида) през март 2006 година. Два месеца по-късно – на 17 юни 2006 година, Audi R10 ще застане на старта и на „24-те часа на Льо Ман”.
Френското спортно събитие е най-известното състезание за „издържливост” на автомобили в света. То е организирано за първи път през 1923 година и оттогава се провежда всяка година (с изключение на военния период).
Средната скорост, постигана на състезанието, се е увеличила изключително много през последните осемдесет години. До неузнаваемост са се променили и повечето от автомобилните технологии. Въпреки това основните правила на състезанието са останали същите до днес.
Състезанието „Льо Ман” се провежда на писта дълга 13 километра, с променлив маршрут, преобладаваща част от който минава по второстепенни пътища. През годините са построени няколко допълнителни отсечки за по-голяма сигурност, но като цяло пистата днес е същата като онази от преди осемдесет години.
В ралито участват петдесет автомобила, които стартират едновременно. Участниците могат да се състезават с различни категории и класи автомобили - от модифицирани автомобили до състезателни болиди. Всеки автомобил се управлява от екип от трима шофьори (преди 1970 година правилата на състезанието са допускали само двама шофьори). Печели екипът, който успее да измине най-дълго разстояние за 24 часа непрекъснато шофиране.
По времето на първото състезание „Льо Ман” през 1923 година, победителят изминава 2 210 километра със средна скорост 92 км/час. Миналогодишният победител - Audi R8 - финишира, след като измина общо 5 050 километра със средна скорост от 210 км/час.
Сравнението с Формула 1 подчертава сериозността на постигнатия резултат. В белгийското Гран При една обиколка на пистата е дълга около 7 километра (най-дългата обиколка в календара на Формула 1). Състезанието се състои от 44 обиколки (с обща дължина 307 километра). Победителят от 2005 година - Кими Райконен, финишира с време 1 час и 30 минути и с постигната средна скорост 204.5 км/час.
В течение на годините водещи в състезанието са били различни марки автомобили. През 20-те години на миналия век във възход са Bentley. От 1931 до 1934 година е периодът на Alfa Romeo. Началото на 50-те години е времето на Jaguar, a между 1960 и 1965 година е ненадминат екипът на Ferrari.
През 70-те и 80-те години Porsche доминира състезанието (с общо дванадесет купи), a от 2000 година до днес отборът на Audi е пропуснал победа на „Льо Ман” само веднъж. През последните години автомобилите Audi R8 успяват да изпреварят всички предишни шампиони на „Льо Ман”.
До момента обаче дизелов автомобил не е успял да спечели купата на легендарните „24 часа на Льо Ман” – нещо, което прави предстоящия опит на екипа на Аudi R10 и Shell истинско предизвикателство. В миналото е имало известни опити, но досега нито един дизелов автомобил не е успял да завърши надпреварата успешно.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.