Китайските автомобили произлизат буквално от нищото. Опитът на повечето местни компании е на не повече от 15 години, като преди това те са имали друг предмет на дейност. Ето с какво са се занимавали 5 от най-популярните китайски марки, които успяха да израснат от военно-промишления комплекс на страната и да станат известни в цял свят.
BYD – Кралят на акумулаторите
На автомобилния пазар марката BYD и днес е далеч от световното признание, но като производител на батерии и акумулатори отдавна е достигнала световните върхове. Основната продукция на компанията е производство на литиево-йонни батерии за мобилни телефони.
В началото на прехода в Китай мениджърите на BYD решават да се пренасочат към производство на автомобили, но получаването на лиценз от държавата не е толкава лесно. Тогава компанията постъпва по капиталистически – закупува или по-точно поглъща малкия автомобилен производител Qinchuan Automobile Company и основава нов концерн.
Първият модел е миниатюрен хечбек Flyer, разработен от бившите собственици на компанията. Той представлява нелицензирано копие на Suzuki Alto, заради което китайците са обвинени в плагиатство. Това обаче не ги притеснява и те продължават. Моделът BYD F3 има много общо с Toyota Corolla. А през 2008 г. се появява наследникът на BYD Flyer – моделът BYD F0, който е копие на Toyota Aygo.
Нещата потръгват и концернът започва да произвежда по 500 000 автомобила годишно, а в последните години все по-сериозно се занимава с производството на хибриди и електромобили. Това довежда до създаването на съвместно предприятие с Daimler, което ще пуска на пазара електромобили.
Съвместно с това BYD продължава и бизнеса с батерии, като успя да привлече за акционер един от най-богатите хора на планетата – Уорън Бъфет, който плати $230 млн., за да купи 10% от акциите на BYD Company.
Извън пределите на Китай марката обаче не се ползва с особена популярност, тъй като автомобилите се продават само в Бахрейн, Доминиканската република и в някои от страните от бившия СССР. В Русия компанията произвежда седана F3 в завода на ТагАЗ в Таганрог.
Geely – Босът на хладилниците
В наши дни компанията се прочу, след като закупи шведския производител Volvo. Преди това обаче тя имаше доста по-скромни амбиции. Историята започва, след като 23-годишният Ли Шуфу решава да стане бизнесмен. Той взима пари назаем от баща си през 1986 г. и започва производство на хладилници.
Само след няколко години Ли Шуфу се заема със сглобяване на мотори Honda, а през 1998 г. светът вижда неговия първи автомобил, който е под марката Geely (в превод от китайски това означава щастливец). Всъщност това не е самостоятелна разработка - Geely HQ е пълно копие на Daihatsu Charade от трето поколение.
В този момент Ли Шуфу решава, че е време да направи компанията си най-големият частен производител на автомобили в Китай. Затова инвестира в собствено конструкторско бюро и изкарва на пазара десетки нови модели. Които са копие на излезли преди това автомобили, но въпреки това с успех се налагат на много пазари в Третия свят – Чили, Коста Рика, Нигерия, Уругвай, Венецуела и други. Обемът на производство достига 500 000 машини годишно, като амбициите на Ли Шуфу са през 2015 г. той да достигне 2 млн.
Освен в Китай колите на Geely се произвеждат още в Индонезия, Шри Ланка, Малайзия, Украйна и Русия. В някои от тези държави не става дума само за сглобяване, а за пълен цикъл. Колкото до хладилниците – те остават в миналото. Това обаче не пречи през 2010 г. компанията да има капитал, благодарение на който срещу $1.8 млрд. купи Volvo.
Lifan – Маратонки, футбол и мотоциклети
В родината си автомобилите с марка Lifan не са особено популярни, тъй като се произвеждат едва от 7 години и обемът на производство е доста по-малък от този на посочените преди това марки. Концернът Lifan Industri обаче има интереси в доста различни отрасли – от производството на спортни обувки и вино до финансирането на един от водещите футболни клубове в страната.
На първо място обаче Lifan e марка мотоциклети, която разполага с най-големия завод в света за производство на превозни средства с две колелета. Историята започва през 1992 г., когато предприемачът Ин Мингшан отваря малка работилница за ремонт на мотопеди, като в нея работят само 9 души. За 10 години фирмата успява да се разрасне и започва да изнася продукцията си – от малки мотопеди до мотоциклети „чопър” в цял свят, включително в САЩ, Европа и Япония.
Първият автомобил става моделът Lifan Breez, който поне на пръв поглед изглежда като напълно самостоятелна разработка. Ако обаче се запознаете с конструкцията му, разбирате че става дума за Citroen ZX, който се произвеждаше преди 20 години. В Lifan не успяват да се удържат от практиката за копиране в дизайна на западни модели и пускат на пазара модела Smily, който е не особено удачно копие на Mini.
Експанзията на автомобилите на компанията не е особено успешна като при мотоциклетите, но все пак Lifan успява да се наложи на някои пазари, като открива заводи за сглобяване на моделите си. Такива има в Египет, Виетнам и Русия. Особено силно се представя компанията на руския пазар, където втора година поред е най-продаваемата китайска марка.
Продължението четете в Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.