Тазгодишната среща на клубът на феновете на Лада във Финландия отбелязва своята 40-годишнина. На специално събитие в малкия град Кангасала присъстваха около 50 собственика на руските автомобили, които представиха безупречно поддържаните си возила.
"Срещата е различна от обичайните автосбирки. Тук няма въртене на гуми, няма показност. Събираме се, за да си поговорим за любимите коли, да се посмеем и да обменим опит", казва един от членовете на клуба.
Вероятно звучи като изненада, но съветските автомобили имат сериозна история във Финландия, както и много фенове. В момента членовете на клуба са около 700, но преди години броят им е надвишавал 1500.
Любопитен факт е, че през 1978 година - само 7 години след премиерата си в страната - Лада е безспорен лидер на пазара във Финландия и има повече от 10% пазарен дял. През 1984 година на местния пазар се появява и Самара, но тя не достига успехите на своите предшественици, базирани на Fiat.
След разпадането на Съветския съюз продажбите на марката във Финландия тръгват надолу, а през 1992 година Лада излиза от топ 5 на най-продаваните автомобили в страната. След това процесът се обръща и руснаците започват да си купуват коли Лада втора ръка от Финландия.
Така през 2010 година по пътищата на Финландия са останали едва 22 600 автомобила от руската марка - около 10% от всички продадени в страната автомобили Лада. Около 350 пък са запазените Лади, слезли от поточните линии през 70-те години на миналия век.
"Лада е много важен фактор в автомобилната история на страната ни, казва председателят на клуба Мика Суомалайнен. - Това бяха първите автомобили, пригодени за суров климат, които всеки можеше да си позволи. На цената на един Mercedes можеше да бъдат купени поне 10 такива коли. А 10 Лади ще ви закарат много по-далеч от един Mercedes".
Още снимки от събитието вижте в Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.