Скандинавия е известна като мястото, където се създават едни от най-безопасните и най-иновативни автомобили на планетата. Това е и мястото, където още през 30-те години на миналия век се появява така нареченият "Скандинавски дизайн", към който и до ден-днешен се стремят много различни школи от цял свят. Той е известен с това, че не допуска нищо излишно - всеки елемент си има функция и предназначение.
"Скандинавския дизайн" е пряко свързан и с автомобилите - местно производство. Когато стана дума за Швеция, феновете се сещат за две марки Volvo и Saab. Втората не функционира от няколко години, а се поддържа в полужив вид от шведско-китайската фирма NEVS. Същата тази компания, известна и със своите изтребители, остави като наследство няколко доста сполучливи модела. А една от най-силните й страни бе именно дизайнът.
През 2006 г. на автомобилния салон в Женева Saab представи пред публика именно апогея на "Скандинавския дизайн" - Saab Aero X. Прототипът сякаш е отлян от разтопен лед и е покрит със скреж. Хладният и мощен силует на гиганта вдъхва респект, като това е един от редките случаи, в които подобен автомобил не излъчва прекалена агресия. Последният прийом се използва от редица дизайнери, за да може техните машини да изглеждат по-привлекателно.
Концептът Aero X с неговия авиационен дизайн осигурява на шофьора почти 180-градусова видимост, тъй като предното стъкло не разполага с предни колони. Този гениален ход на създателите на дизайна става факт след кръстосването на изтребител и спортен автомобил. Ефектът е поразяващ и това са принудени да признаят дори съседите по щанд на изложението, които току-що са показали своето Ferrari 599 GTB.
Друга особеност на Aero X е висящата във въздуха врата. Шведите, разбира се, не са първите, които използват подобна конструкция. Това е сторено от Ferrari още през 1972 г. при концепта 512 S Modulo, който повече прилича на летяща чиния. По-късно инженерите на Maserati също прилагат подобен подход и тяхното Birdcage 75th изглежда много стилно и агресивно. Само, че има и един проблем. Заради стъкления покрив, в салона се създава парников ефект. Колкото и да е трудно се повярва, тази кола няма климатик и за да се проветрява салона, кабината трябва да се държи леко отворена.
Самата врата на Saab Aero X представлява доста сложен механизъм, който отнема няколко месеца на инженерите и механиците, за да бъде създаден. Но пък работата си струва, тъй като отварянето и затварянето на прототипа се превръща в събитие, което предизвиква огромен интерес. Много от посетителите на автосалона се тълпят пред колата само и само да видят как става това. И съответно да го запишат с камера.
Самият автомобил е с масивна предна част, снабдена с челни светлини със светодиоди, които през 2006 г. са на върха на модата. Концептът е поставен на колосални джанти - предните са 22-цолови, а задните - 23. Полираните колела връщат наблюдателя към времената, в които Saab произвежда изтребители, тъй като напомнят реактивни двигатели.
Показаният в Женева модел разчита на 12-цилиндров, V-образен двигател с обем 6.8 литра и мощност 800 к.с. Главната особеност на това чудовище е, че то работи на био-етанол. Превключването на скоростите става с помощта на 7-степенна механична скоростна кутия, чиито пера са разположени на волана. Ускорението от 0 до 100 км/ч, обявено от Saab, е 3.9 секунди, а максималната скорост - 420 км/ч.
Въпреки тези характеристики, следващите версии на автомобила изглеждат доста по-скромни - V6 мотор с мощност 400 к.с. и автоматична скоростна кутия с двойно сцепление. Въпреки това отзивите за модела са възторжени, като в почти всеки материал се изразява съжаление, че концептът няма да излезе в серийно производство.
Това е на път да се промени през 2010 г., когато Виктор Мюлер, изпълнителен директор на производителя на автомобили Spyker и бивш шеф на Saab обявява, че Aero X "заслужава да бъде построен и това скоро ще стане". В този момент Spyker се готви да купи шведската компания, но това така и не става.
Като цяло обаче, наистина е жалко, че тази машина не се появи в серийно производство. Най-малкото с тези технически характеристики тя би могла да спори с Bugatti Veyron за званието "най-бърз сериен автомобил". Сега китайците и шведите, които притежават марката, пускат слухове, че скоро ще пуснат обновени и електрифицирани модели Saab 9-3 и 9-5. Но това ще бъдат обикновени коли, за разлика от Saab Aero X, който явно ще си остане само концепт. На който не му е било съдено да стане великолепен във всяко отношение автомобил.
Още материали от света на автомобилите четете в Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.