IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Неизвестните машини на Съветския съюз

Интересни проекти, които така и не стигат до серийно производство

Колаж: Аutomedia.bg
Снимка: Аutomedia.bg
Снимка: Аutomedia.bg

Колаж: Аutomedia.bg Снимка: Аutomedia.bg Снимка: Аutomedia.bg

В историята на автомобилостроенето на бившия Съветски съюз има доста успешни за времето си автомобили. Има и доста интересни проекти, които обаче по една или друга причина не стигат до серийно производство и съответно до пазара. Изданието Gazeta.ru припомня част от тези коли.

ЗИЛ-4102

Това е последна съветска лимузина за първите хора в държавата. Информация за този автомобил липсва, тъй като разработката му е била засекретена. Според някои данни той е разработен по заповед на последния лидер на СССР - Михаил Горбачов, който обаче не го е харесал и проектът е бил прекратен. Произведени са едва две бройки от автомобила, като едната е изчезнала. За основа е използван новия по това време – 1985 г., Rolls-Royce Silver Spirit.

Тази лимузина е първата, която не е изградена върху рама. За целта инженерите на ЗИЛ прилагат редица решения, за да се подобри устойчивостта на усукване на конструкцията. Полученият автомобил е с около 50 см по-дълъг от тогавашната „Волга” и с около 500 кг по-тежък от лимузината ЗИЛ-41041.

Возилото разполага със стария V8 мотор с обем 7.6 литра, като въпреки това ускорява от 0 до 100 км/ч за 10.5 секунди. В обзавеждането преобладава електрониката, която по това време е непозната на обикновения съветски човек, но е задължителна за автомобилите западно производство. Салонът на лимузината е изцяло от бяла кожа.

АЗЛК-2150

Именно тази кола, а не "Нива", е трябвало да стане масовият съветски всъдеход. Компактният автомобил с повишена проходимост е проектиран още през 60-те години на миналия век, но към него не е имало интерес. Втората му версия излиза през 1973 г. за държавна поръчка, която обаче по-късно е дадена на ВАЗ.

Стилистически този автомобил напомня Jeep Willys и първото поколение на Toyota Land Cruiser. За изграждането му са използвани компоненти и агрегати от Москвич 2140, който е разработван по същото време. Двигателят е от Москвич-412, като мощността му е 75 к.с. С него автомобилът може да развие 105 км/ч. От АЗЛК обаче са произвели само две бройки.

За разлика от „Нива”, полученият модел има доста по-безкомпромисни качества извън пътя, но е и далеч по-некомфортен. А и конструкцията на двете машини е коренно различна – тази на АЗЛК-2150 е по-груба, докато при другата са направени доста компромиси, за да може колата да вози по-удобно. В крайна сметка военните проявяват интерес към АЗЛК-2150. Те дори предвиждат производство от 60 000 бройки, но не получават „зелена светлина” от ръководството на страната.

ИЖ-14

Друг съперник на „Нива” е ИЖ-14. Както и моделът на ВАЗ, и тази машина е на самоносеща конструкция. Обзавеждането на двата автомобила е почти идентично, но пък технически ИЖ-14 е унифициран с Москвич-412. Специално за машината е разработено и ново окачване – торсионна греда отзад и Макферсон отпред.

Моделът на ИЖ ползва двигател от Москвич-412, както и споменатият вече АЗЛК-2150. Ижевският всъдеход обаче е доста по-бърз, тъй като развива 120 км/ч. Автомобилът така и не бива завършен, като не успява да се класира за конкурса за държавна поръчка, където се борят АЗЛК-2150 и „Нива”.

ВАЗ-X

През миналата година „АвтоВАЗ показа концептуалния модел Lada X-Ray, който ни дава представа как ще изглеждат бъдещите автомобили на марката. Буквата Х обаче е била използвана и преди – през 1990 г. излиза прототипът ВАЗ-Х.

Това е 7-местен миниван с доста смел футуристичен дизайн, за който обаче няма никакви данни към момента. Стилистично моделът напомня концептуалния миниван Pontiac Trans-Sport, показан през 1986 г. Става дума именно за прототипа, тъй като серийната версия на американския автомобил изглежда различно. Но пък е запазила стремителния си силует със заострена предна част.

ЗИС 101А Спорт

Един от малкото спортни модели на бившия Съветски съюз е ЗИС-Спорт. Двуместният роудстър е създаден на базата на лимузината ЗИС-101. Автори на проекта са няколко млади конструктори, които разработват машината по своя собствена инициатива.

Автомобилът има V8 двигател с обем 6.0 литра, който развива 141 к.с. Той е трябвало да развива скорост от 180 км/ч, но по време на изпитанията е достигнал само 160 км/ч. Въпреки това машината има няколко доста впечатляващи за времето си технически решения – стабилизатор за напречна устойчивост и напълно нова за автомобилната промишленост в СССР конструкция на скоростната кутия.

Автомобилът е представен на Сталин, който похвалил конструкторите. Времето – 1930 г., обаче е доста тежко за страната и затова проектът не получава продължение. А по време на Втората световна война единственият екземпляр от „ЗИС-Спорт” е загубен.

Опитите на съветските инженери да конструират всъдеход, миниван, GT автомобил, градска кола и версия на ВАЗ-2103 с Porsche вижте продължението на материала в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата