Имахме възможността да посетим тези уникални за Балканите съоръжения, като бяхме първите журналисти, които прекрачиха прага на тестовия изследователски център в град Титу.
Съоръженията, обезпечаващи производството на Dacia в Румъния - завод, тестови център, дизайнерското студио, инженерен център, център за резервни части и логистичен център, са разположени близо едно до друго, като образуват затворен производствен кръг. Общо 17 000 души работят за Dacia в Румъния. Марката е най-големия износител в страната, като й се падат 2.9% от брутния вътрешен продукт.
Дизайнерски център
Дизайнерският център е разположен в центъра на Букурещ, в сграда, в която преди това се е помещавало швейцарското посолство. В него се "рисуват" не само модели на Dacia, но и на Renault. Центърът е неразделна част от международна мрежа от центрове за дизайн, включваща тези в Бразилия, Южна Корея и Индия.
В центърът за дизайн в Букурещ работят 27 души от 8 националности. Част от екипа е българинът Ивайло Дамянов, възпитаник на Техническия университет в Русе. Заедно с колегите си той отговаря за развитието на дизайна както на моделите на Dacia, така и на Renault. Дизайнерският център отваря врати през 2007 година, като разполага с помещения за създаване на дизайнерски прототипи в умален мащаб, отдел за скициране и отдел, в който се създава 3D образ на бъдещите автомобили.
Българинът Ивайло Дамянов работи по бъдещи модели на компанията
Най-популярните автомобили на Dacia - Lodan, Sandero и Duster, са дело на дизайнерите в Букурещ. Специалните версии също са поверени на тях.
Тестови център
Едно от най-атрактивните съоръжения на Dacia в Румъния е тестовият център. Той е разположен в близост до град Титу и е изграден по образец на тестовия център на Renault във Франция. Съоръжението разполага с инструменти и технологии, осигуряващи същите критерии и стандарти за валидиране за автомобилите.
Центърът е изграден на площ от 350 хектара и работи при изключителни мерки за сигурност - дори полетите на височина под 600 метра са забранени в този район. Всъщност ние сме първите журналисти, които прекрачват прага на съоръжението.
Тестовите трасета и сградите, в които са разположени различните лаборатории и стендове
Центърът е абсолютно копие на съоръжението на Renault във Франция. Разполага с няколко сгради, заемащи площ от 42 300 кв. метра, и новопостроени писти с обща дължина 32 км. Изпитателните писти, на които се проверяват различни характеристики на превозното средство, включително сцепление, скорост, безопасност, поведение на пътя и акустика, са опасани с голям насип, който ги прикрива от външния свят. Ние бяхме допуснати до трасето за максимална скорост, чиято дължина е 4.5 км. То обгражда други 10 трасета, сред които такива с голям наклон, тежък терен и т.н.
В сградите на съоръжението в Тито пък са разположени лаборатории, в които се изпитват характеристиките на автомобилите за устойчивост на студ, топлина или дъжд. Едно от помещенията, например, симулира силна слънчева светлина, като има за цел да проверява качеството на боята и пластмасовите детайли. В друго помещение, което разполага със специална акустика, се проверява шумоизолацията на салоните. Посетихме и зала, в която няколко робота непрекъснато отварят и затварят вратите на автомобилите, за да проверят надеждността на компонентите.
Общо 450 души работят в центъра в Титу. Всяка година те извършват тестове с обща дължина 8 милиона километра и подлагат автомобилите на над 450 000 часа изпитания на стенд.
В Титу има и интересен музей на марката, в който са изложени както важни модели, така и интересни проекти, сред които лимузина Duster и пикап на същия модел, оборудван с три оси (в галерията със снимки).
Залата за тестове на шумоизолацията в колите
Заводът в Миовени
Заводът на Dacia в Румъния е основната част от затворената производствена верига на компанията. Той произвежда двигатели, скоростни кутии и шасита. Заводът съществува още от 70-те години на ХХ век, но е напълно модернизиран и оборудван с технологиите и инструментите за производство на Renault.
Поточната линия за сглобяване на двигатели и трансмисии
В предприятието се работи на три смени. Само през 2013 година от поточните линии са излезли 308 000 двигателя, 516 000 скоростни кутии и 1 000 000 шасита. За същия период са преработени 16 700 метрични тона от алуминий, което превръща съоръжението в най-голямата леярната за алуминий в Румъния. Около 60% от продукцията на завода се изнася за други заводи на Renault Group, включително във Франция.
Тези малки автоматизирани помагачи обикалят из целия цех
Годишният капацитет на завода е 350 000 превозни средства, като ежедневно от поточните линии излизат по 1390 нови автомобила от моделите Lodan, Sandero, Sandero Stepway и Duster, оборудвани както с емблемата на Dacia, така и с тази на Renault (моделите на румънската марка се продават като Renault на някои пазари по света). Този месец в завода, от който излиза нов автомобил на всеки 55 секунди, празнуват своя 5-милионнен произведен автомобил.
Блоковете алуминий и получените от тях двигателни блокове
Заводът разполага с халета за производство на двигатели и трансмисии, леярна за алуминий, цех за сглобяване, цех с преси за метал, бояджийски цех и др. В този завод се произвеждат бензиновите двигатели 1.4 MPI и 1.6 MPI, както и новият TCe 90. Моторите задвижват модели на Dacia и Renault.
Средната заплата на работниците тук е 1000 евро, а най-ниската - около 500 евро.
Готовите детайли излизат от пресата за метал
Заводът в Румъния не е единственото предприятие на марката. Тя има съображение и в Танжер, Мароко, където се произвеждат Dokker и Lodgy. Dacia е представена в общо 43 страни по света, като през 2013 година продажбите й в Европа и Средиземноморския басейн достигат 430 000 екземпляра.
Продажбите на Dacia в Европа през изминалата година записаха ръст от 19,3% на годишна база. А през първите четири месеца на тази година Dacia отбеляза най-силното увеличение от всички марки на европейския пазар - ръст от 46.1%, завладявайки пазарен дял от 2.5%. Dacia е и най-продаваната марката в България за 2013 г.