В миналото ли останаха луксът и технологичните предизвикателства? Това е въпросът, който си задават специалистите от автомобилния сектор, след като малките и евтини коли безапелативно доказаха, че са новите звезди на европейския пазар.
75-ото издание на Автомобилния салон в Женева потвърди очакванията, зародили се още в края на миналата година, че 2005 г. ще се окаже трудна за автомобилопроизводителите. Основното, което клиентите търсят, е изгодната покупка – без значение дали колата е луксозна и какви екстри има.
В настоящите условия на европейския пазар, когато и перспективите за бъдещето не са особено обнадеждаващи, производителите започнаха да се надпреварват да предлагат модели за под 10 000 евро, залагайки на най-силния коз в която и да е маркетингова кампания – портфейла на клиента.
“В Западна Европа има силно търсене на нови евтини автомобили. В същото време значението на това търсене се подценява, смята се, че е временен феномен, който в скоро време ще се ограничи до малък кръг хора или до отделни региони. Според мен обаче пазарът на малките и евтини коли ще се разраства”, смята Луи Швайцер, изпълнителен директор на Рено.
А Швайцер най-добре би трябвало да знае за какво става дума, като се има предвид огромният успех на прочутата кола за 5 000 евро – Логан, пусната в продажба миналата есен.
“Логан стана истински хит и изпревари по продажби която и да е друга кола от този клас в Европа. Когато човек има дадена идея за бизнес в началото се чувства сам, опасява се да не би да сгреши. Сега, когато виждам какъв интерес породи този модел, колко други подобни предложения се появяват, вече виждам, че съвсем не съм сам”, допълва той.
Логан, произведена от румънския филиал на Рено – Дачия, вече не е единствената звезда на европейския автомобилен пазар, жаден за изгодни оферти от традиционни и познати производители. На Автосалона в Женева дефилираха новите модели на Фолксваген, който чрез подразделението си Шкода до края на първото шестмесечие ще пусне на пазара опростена версия на Фабия в Западна Европа на цена 7 500 евро. Толкова струва и Логан на същия пазар, тъй като цената от 5 000 евро в действителност важи само за Източна Европа, Азия и Латинска Америка.
Фолксваген се похвали и с новия си модел Фокс - Кросфокс, който ще бъде произвеждан в Бразилия и ще бъде наследник на европейския Лупо. Колата ще бъде официално представена на изложението в Лайпциг, цената й ще е под 10 000 евро, а очакваните продажби – 100 000 броя годишно. Автомобилът е малък, но има “суров” вид, подсилен от резервната гума на багажника и пластмасовите кланици.
От Пежо-Ситроен пък оповестиха, че цените на автомобилите, които ще произвеждат заедно с Тойота, ще тръгват от 8 500 евро и ще растат в зависимост от включените екстри. Двете компании ще правят съвместно Peugeot 107, Citroën C1 и Toyota Aygo. Трите модела доста ще си приличат на външен вид и се очаква да се превърнат в истинска конкуренция на Логан въпреки изявленията от производителите им, че между съответните марки няма място за сравнение.