IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Чаровна Vespa? Не, най-смъртоносният мотоциклет

Италианския символ имаше и версия с бронебойно оръдие

Снимка: AutoMedia.bg

Снимка: AutoMedia.bg

Vespa по начало е едно от най-дружелюбните превозни средства в историята, което сме свикнали да свързваме с неща като тесни улички, пица, София Лорен и dolce vita.

Но чаровното италианско скутерче си има и своята тъмна страна в лицето на TAP 150 - най-смъртоносния мотоциклет в историята.

Piaggio, компанията-производител на Vespa, е основана още през XIX век като производител на локомотиви и жп вагони. В началото на ХХ век постепенно се ориентира към военния сектор и прави бомбардировачи и самолетни двигатели - докато през 1943 фабриката в Понтедера не е унищожена от съюзническа бомбардировка.

След войната Енрико Пиаджо, синът на основателя Риналдо, решава да мине към гражданския сектор и възлага на авиоконструктора Корадино Д'Асканио да му създаде малък, евтин мотоциклет за обеднелия следвоенен пазар.

Д'Асканио презира мотоциклетите като неудобни и мръсни машини; дизайнът му е радикално различен от всичко дотогава и преследва няколко цели - машината да може да се кара еднакво удобно от мъже и жени, да не цапа дрехите на водача си, да е икономична и гумите да са лесни за помяна. Резултатът е наречен Vespa ("оса") - отчасти заради външния си вид, но най-вече заради звука си. Само за десетилетие компанията пласира един милион бройки.

Сред почитателите на Vespa явно е било и френското военно командване, което през 50-те решава, че скутерът е идеалната платформа за създаване на лека бойна машина, която да може да се спуска на бойното поле от самолет. Така е създаден TAP 150 - скутер с вградено бронебойно оръдие М20. Рамата е от подсилена стомана, а двигателят - двутактов с обем 146 куб. см, може да развива до 65 км/ч.

"Базука-веспата" е поръчана за въоръжения конфликт в Индокитай, но всъщност е ползвана най-вече в Алжир, където французите се борят с местните освободителни движения. По замисъл скутърите вървят в комплект по два - единият стреля, другият носи амуниициите. Произведени са едва около 500 бройки, които днес, естествено, са колекционерска рядкост.

Още снимки може да откриете тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата