Автомобилите, използващи био-гориво (етанол), могат да въздействат още по-негативно на природата и здравето на човек от стандартните бензинови двигатели, съобщават от automedia.bg.
Това твърди в свое изследване публикувано в списание Environmental Science and Technology, ученият от Станфордския университет в САЩ Марк Джейкобсън. Той е създал компютърен модел, симулиращ въздуха, който ще дишат в САЩ през 2020 г.
Според модела, ако всички автомобили се движат с биогориво, в редица райони на Америка ще се повиши съдържанието на озон. Това ще означава нарастване на смъртните случай, предизвикани от респираторни проблеми или астматични пристъпи.
До 2020 делът на използваното биогориво в Европейския съюз трябва да достигне 10%. Страните членки се споразумяха за това миналия месец в рамките на взиманите мерки за спиране на негативните промени в климата и използване на възобновяеми енергийни източници. Подобна тенденция има и в САЩ.
Моделът на Джейкобсън е разработен в два възможни фиктивни сценария за въздуха през 2020 г. В единия случай всички автомобили използват биогориво, в другия само бензин.
Естествено, в реалния живот подобни ситуации не са възможни, но Джейкобсън е целял да намери тенденциите, които биха започнали да преобладават при по-масово използване на дадения тип гориво.
Симулацията показва, че при увеличаване на биогоривата ще се увеличи и концентрацията на озон в определени райони на САЩ. Според компютъра това ще доведе до допълнителни 200 смъртни случая годишно и още около 1800 случая на нужна хоспитализация на болни хора.
Макар използването на етанол за гориво да води до намаляване наличността на два от основните канцерогенни елементи във въздуха, то води до повишаване количеството на други канцерогенни елементи.
Според модела в крайна сметка вредните вещества във въздуха биха били същите или дори повече в сравнение със ситуацията, при която автомобилите използват бензин. „Ако става въпрос за чист въздух, етанолът не е решение. Ако искате да го използвате добре, то не аргументирайте това решение с човешкото здраве. Етанолът не е по-добър от бензина, а в крайна сметка може да се окаже по-вреден”, заявява Марк Джейкобсън от Станфордския университет.