Както може би голяма част от нас вече са чували, електромобилите са много по-ефективни в това да превръщат енергията в скорост. Означава ли това, че в близко бъдеще именно електричка ще се превърне в най-бързия сериен автомобил на планетата? Възможно е.
Стандартен двигател с вътрешно горене превръща близо две трети от енергията на своето гориво в топлина. Половината от нея излиза директно през ауспуха, а другата половина се неутрализира от охладителната система на автомобила.
Електромобилите похабяват много по-малка част от енергията в горивото, защото имат много по-малко движещи се части, които да генерират съпротивление, а и при тях липсват отпадните продукти от горенето.
Означава ли обаче всичко това, че в близко бъдеще именно електромобил ще стане първата серийна кола, която ще счупи бариерата от 300 мили/час или 482 км/ч?
Именно този въпрос разглежда небезизвестният автомобилен гуру в YouTube - Джейсън Фенске. В канала си Engineering Explained той признава, че поне привидно отговорът на въпроса изглежда много прост.
Електромобилите като NIO EP9, който успя да затвори обиколка на “Нюрбургринг” за 6:45 минути, не се нуждаят от обемни, тежки и неособено аеродинамични охадителни системи, които са задължителна част от спортните автомобили с двигател с вътрешно горене.
Оттам може да се направи съвсем естественият извод, че по-добрата аеродинамика води до облекчение за двигателя - с по-малка мощност автомобилът успява да постигне по-ниска скорост.
Теоретично погледнато това означава, че такъв автомобил може по-лесно да премине границата от 480 км/ч, нали така?
Не съвсем.
Фенске обяснява, че електромобилите също се нуждаят от охладителна система, въпреки че не им се налага да се справят с чудовищната топлина, отделяна при горенето на фосилни горива. И докато компонентите по задвижващата система на електрическите коли работят при много по-ниска работна температура спрямо тези на колите с бензинов или дизелов двигател, това ги прави по-трудни за охлаждане.
Звучи неестествено, но всичко зависи от температурата на околния въздух, която в този случай е почти идентична с тази на компонентите, което прави охлаждането им по-трудно.
Трудно е да се даде еднозначен отговор на въпроса може ли кола на ток да е първата серийна машина, преминала бариерата от 480 км/ч. Съществуват прекалено много променливи, но със сигурност е вълнуващо да предположим, че именно електромобилите ще доминират класациите за максимална скорост при серийните коли.
За финал обаче, Фенске казва, че поне в идните години тронът ще се контролира от двигателите с вътрешно горене. Поне докато технологиите не се развият достатъчно.
Вижте видеото с обяснението на Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.