Не са много много българите, които могат да си позволят купуването на нова кола, затова масово се насочват към автокъщите. Но там изборът на автомобил е лотария, а често показателите, които предоставя търговецът не отговарят на истината.
Само преди дни репортер на Dnes.bg "закачи на компютър" 10-годишен джип от полулярна марка, който според продавача трябваше на да бъде на 180 000 км. С редицата грешки, които показа компютърът, стана ясно, че на колата е правен ремонт на... 267 000 км. И то преди три години. Търговецът обаче не се притесни от показанията и даде ясен знак, че ще чака следващия мераклия.
От официалния сервиз на марката казаха, че на пазара от същия модел са пристигали при тях едва 2-3 истински и нормално обслужвани бройки. Всичко друго не си струва. Километражите пък масово се превъртат.
Това показа и проверка на bTV със стара кола, внос от Дания. Според нейния километраж тя е изминала 160 000 км. Продавачът заявява, че таблото не работи. Под капака на колата обаче е забравена важна бележка – датата и километрите, при които е сменен зъбният ремък – 398 200 км.
Дания обаче разполага с електронна система със сервизната история на всеки автомобил. Справка показва, че до края на 2018 година колата от обявата е изминала 437 хил. километра. При въпрос откъде идва разминаването, продавачът се опитва да избяга.
Превъртането на километража у нас не е никак трудно и скъпо - цените излизат между 80 до 300 лв. Разликата в цената е в качеството на незаконната услуга. И евтиният вариант често се хваща веднага при преглед от кандидат-купувача.
Понякога, когато се превърта километражът, се превъртала цялата история на автомобила и така изобщо не се разбирало, че има манипулации по автомобила.
Глобата за подобен тарикатлък е от 2000 до 7000 лева, но рядко се стига до налагането им.
Не във всички държави има регистри, които посочват историята на автомобила, но повечето автомобили в Германия и Швейцария имат сервизна история, която не се манипулира толкова лесно. В Англия пък има фирма, която срещу 30 паунда ти предоставя цялата история на колата.
За честото превъртане на километражите, потвърждават и специалистите. Целта – колите се продават по-скъпо, когато изминатите километри са по-малко. Ивайло Петков всеки ден проследява върнат ли е километражът на коли, които стигат до сервиза му.
"Рекордьорът ни е "Мерцедес" на 1 млн. и 200 хил. км – показваше около 300 хиляди", споделя пред телевизията диагностикът Ивайло Петков.
На пазара за превъртането на километражите има ясни за хората в бранша правила и цени.
"Всяка кола на 3 години е на 60 хил. км, на 10 години е на 150 хил. км и така върви тенденцията нагоре. На 20 г. – 200 хил. За 30 лв. се превърта за 2 минути, за 300 лв. ти отнема няколко часа", допълни Петков.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.