В последните години, със станалата все по-актуална борба със замърсяването на въздуха, много европейски градове станаха враждебна територия за автомобила. По-високи данъци, редица предимства за електромобилите, малко паркоместа...
Лондон и Стокхолм въведоха екологични такси за шофиране в централните им части, а Париж и Милано забраняват движението на определени регистрационни номера на определени дати или в пикови часове. Дори София в момент на екологично увлечение се закани да спира от движение колите без катализатор и филтър за твърди частици.
Но е факт, че нито един европейски град не е стигнал толкова напред във войната срещу автомобилите, колкото Осло, съобщава в свой материал AutoMedia.bg.
От миналата есен норвежката столица старателно премахва всички възможности за паркиране в тесния си център. Те се превръщат в градинки, алеи и стоянки за велосипеди. Днес са оцелели едва 50 паркоместа в центъра, предназначени най-вече за инвалиди и за онези видове местен бизнес, които се нуждаят от ежедневни доставки.
Втората голяма промяна засяга зоните за движение. Много улици в централните части изобщо бяха забранени за частни автомобили, а останалите почти до една станаха еднопосочни. Все още прилагането на новите правила не е твърде строго, отбелязва The Economist - доста шофьори не се съобразяват с новите табелки. Но градският съвет има нов пакет мерки, които ще сложат край на това през лятото.
Любопитното е, че повечето забрани и ограничения важат и за електрическите автомобили, въпреки че в Норвегия те имат най-сериозен дял от общия автопарк.
Голяма част от шофьорите и пресата обвиняват градските власти, че се опитват да "забранят" автомобила изцяло. Консервативните партии са против такива мерки, защото продължават да разглеждат колата като символ на свободата и независимостта. Собствениците на магазини и друг бизнес в града пък се тревожат, че по-малко автомобили ще означава за тях и по-малко клиенти.
Според Зелените, главни инициатори на промените, последният аргумент не е съвсем валиден. Най-успешите магазини в града така или иначе са на пешеходните търговски улици, контрират те. А статистиката, според която от есента насам броят на пешеходците се е увеличил 10%, доказвала ефективността на мерките.
Целият материал четете в AutoMedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.