Тази седмица от завода на Volskwagen в Пуебла, Мексико, ще излезне последният Beetle. Това ще сложи край на легендарната линия от коли с 80-годишна история.
От най-тъмните часове на Германия, като нереализиран нацистки проект за престиж, през символ на германския поствоенен възход и зараждаща се средна класа. Пример за успеха на глобализацията, като разпознаваем по цял свят продукт, емблема на хипарското движение от 60-те години в САЩ. Всичко това се отнася за Beetle, един от най-разпознаваемите продукти, почти колкото бутилката на Coca-Cola.
Оригиналният дизайн на колата - заоблен силует на 5-местна кола, с почти вертикален преден прозорец и задно разположен двигател, може да бъде проследен до австрийският инженер Фердинанд Порше. Той е бил нает да създаде кола, която да сбъдне проекта на Адолф Хитлер за "колата на народа", която да придобие същия статут, какъвто е имал Форд Модел Т в САЩ.
Колата всъщност много прилича на "Tatra T97", произведена в Чехлословакия през 1937 г. и напомня на скиците на унгарския инженер Бела Барени от 1934 г. Колата в началото носи името KdF-wagen, по подобие на нацистката работническа организация за свободното време "Kraft durch Freude" - "Сила чрез забавление".
Не след дълго обаче избухва Втората световна война и производството на KdF-wagen е прекъснато. Вместо коли от завода в Хановер излизат военни машини, пише АР.
След войната обаче KdF-wagen получава втори шанс. Под наблюдението на британските окупационни власти, заводът на Volkswagen е прехвърлен през 1949 г. на германското правителство и провинция Долна Саксония, която все още държи част от компанията.
Едва няколко години по-късно, през 1955 г. милионният Beetle, официално наречен "Тип 1", е напуснал поточната линия от Волфсбург.
Успех зад Океана
Най-важният задграничен пазар за Volkswagen се оказват САЩ. През 1968 г. 40% от продукцията на завода е пласирана на американския пазар. Неконвенционална и дори комична реклама от рекламната агенция, заела се да промотира Beеtle на американците, ги призовава да "Мислят на дребно".
"За разлика от Западна Германия, където ниската цена, качество и издържливост са новият еталон за нормалност в следвоенния свят, в САЩ Beеtle внася глътка свеж въздух в страна, чиято автомобилна култура е доминирана от размера и шоуто", пише Бернхард Ригер през 2013 г. в книгата си "Колата на народа".
1978 г. е последната, в която заводът във Волфсбург изкарва на пазара Beеtle. Тогава идва ред на новата ера - Golf. Това обаче не е краят на Beеtle, защото производството на модела се пренася в Мексико още през 1967 г. Всъщност, в Мексико произвеждат Beеtle до 2003 г. - по-дълго, отколкото самите германци са сглобявали култовите автомобили.
През 1998 г. под ръководството на Фердинанд Пиех колата е възродена. През 2012 г. дори получава осъвременен дизайн.
Краят на Beеtle идва в повратен за Volskwagen момент, докато концерна се възстановява от "Дизелгейт", скандала с подправените тестове за вредни емисии.
Последният Beеtle ще излезе от завода днес, на 10 юли, и от там ще отиде право в музей.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.