Над 42,7% от автомобилите в България са над 20-годишни, сочат данните на МВР. В страната са регистрирани общо 3,668 млн. автомобила, а от тях 1,568 млн. са на над 20 години.
Това е нормално като се има предвид, че доходите ни са най-ниските в ЕС, пише „Труд“.
Но има друга по-тревожна тенденция. С повишаването на доходите делът на най-старите коли би трябвало да намалява, а хората да започват да карат по-нови, по-хубави и по-скъпи. У нас обаче ситуацията не е такава – делът на най-старите коли расте.
Само в рамките на година автомобилите на над 20 години са се увеличили със 73,1 хил., или с 4,9%. А делът им е нараснал от 41% на 42,7% от всички МПС-та.
Успоредно с това намаляват колите на средната класа, които са на възраст между 5 и 20 години. Например автомобилите между 15 и 20 години намаляват с 45,8 хил., или с 4,57% и от над 1 млн. броя преди година вече са 956 хил.
Спад има и при другите две групи коли, характерни за хората от средната класа – на възраст между 5 и 10 г. и от 10 до 15 г. Намалението на броя коли в тези групи е съответно с 1,13% до 242 хил. и с 2,72% до близо 705 хил.
Явно колите остаряват, но повечето собственици не бързат да ги подменят с по-нови, а ги карат, докато станат истински трошки.
Увеличение обаче има в броя на новите коли, за които са минали по-малко от 5 години от първата им регистрация. За година те нарастват с 18,1 хил. броя, или с 10,17% и вече надминават 196 хил. Новите автомобили обаче имат само 5,3% дял от всички МПС-та в страната. Като се има предвид малкият им дял, е естествено броят им бързо да нараства.