Навярно всеки поне веднъж е чул фразата "Спри климатика, че ще изпреварвам". Всъщност, един от най-разпространените митове сред сред собственици на автомобили е, че работещият климатик влияе съществено на динамичните качества и съответно отнема сериозна част от мощността на превозното средство. Така ли е наистина?
Австралийското издание Which Car се заема да отговори на този въпрос, като проведе експеримент. За целта експертите избраха роудстъра Mazda MX-5, оборудван с 2,0-литров атмосферен двигател, развиващ мощност от 184 к.с. Според авторите на изследването, този двигател най-добре подхожда на средностатистическия автомобил, използван масово.
Автомобилът е качен на дино-стенд, като експертите на изданието на няколко пъти са подложили двигателя на пълно натоварване – както с включен климатик, така и с изключен. Измерени са показанията от мощността на колелата в двата случая, пишаг от Automedia.
Оказва се, че климатичната система всъщност „краде“ до 2,5 кВт от мощността на мотора, което прави около 2%. По-зле стоят нещата с максималния въртящ момент, където намалението стига до 5%.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.