IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Как да зареждаме – догоре или по малко?

Колкото повече въздух има в резервоара, толкова повече кондензат се образува

Снимка: Pixabay

Снимка: Pixabay

Има два типа шофьори, когато става дума за зареждането с гориво. Първите при всяко спиране на бензиностанция пълнят резервоара догоре. Другите най-често си имат фиксирана сума и капват я за 30 лева, я за 50. Коя от двете политики обаче е по-благоприятна за състоянието на автомобила ви?
 
Особености в човешката психология често ни подтикват да сипваме по малко бензин, за да намалим сметката в бензиностанцията. Това обаче носи и други негативни ефекти, освен загубата на време.

Преди всичко нека отбележим, че различните автомобили имат резервоари с доста различен обем. Някои малолитражки или хибриди разполагат с едва 30-35 литра, нормален хечбек побира 45-55, а при големите SUV като BMW X5 например вместимостта надхвърля 80 литра. Напълването на такова чудовище дори при сегашните поспаднали цени на бензина ще ви излезе 120-130 лева - внушителна сума.

Тук обикновено се намесва една характерна особеност на човешкия мозък: естествената му склонност да търси по-голямата печалба и, което е важно в случая, по-малката загуба. По същата причина много хора предпочитат да си вземат телевизор или iPhone на изплащане и да внасят по 100 лева на месец, вместо да заделят и да дадат сумата наведнъж (спестявайки си и немалката лихва).
 
Водата има по-висока плътност от стандартния автомобилен бензин и съответно е по-тежка от него

Нещо подобно се случва и с бензина, само че там, разбира се, няма лихви. Единственото, което губите при зареждане на малки количества, е собственото си време - така ще ви се налага да посещавате бензиностанцията по-често.

Какво обаче губи автомобилът от подобен подход? Както отбелязва сайтът The Fifth Wheel, в резервоара неизбежно се събира вода. Това е кондензат на влагата във въздуха, който се образува от температурните разлики. И понеже водата е по-тежка от повечето типове автомобилен бензин, тя се спуска на дъното на резервоара - тъкмо там, откъдето обикновено черпи бензиновата помпа, за да захранва двигателя.

Колкото повече въздух има в резервоара, толкова повече кондензат се образува. И обратното - колкото по-пълен е резервоарът с гориво, толкова по-малко място остава за въздуха, и толкова по-малко влага попада вътре. Следователно политиката да се зарежда догоре, и често да се допълва, е по-добрата, настоява TFW. Вярно е, че пълният догоре резервоар прибавя към теглото на автомобила и така повишава разхода, но разликата е толкова нищожна, че не си струва да й обръщаме внимание. Има и друго: нерядко веригите бензиностанции имат бонусни програми, които се задействат при зареждане над определени литри и суми. Ако сипвате често и по малко, се лишавате от тези бонуси.

Още по темата четете на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Коли
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата