Автомобилните акумулатори обикновено не създават проблеми - служат добре в продължение на пет години, след което се заменят с нов. Има обаче и изключения. Често батериите изобщо не "умират" от старост, а поради лошо качество, множество болни места по колата или небрежност от страна на собственика на автомобила.
Всеки акумулатор има ограничен живот. В него се генерира електричество поради реакциите, протичащи вътре в устройството. Химичните и електрохимични реакции следват непрекъснато още след самото производство на батерията. Следователно, складирането на акумулатори за бъдеща употреба е, най-малкото, недалновидно решение. Висококачествените батерии работят безпроблемно 5-7 тодини, след което престават да държат заряд и лошо завъртат стартера. Разбира се, ако акумулаторът вече не е оригиналният или колата е стара, нещата стоят по друг начин.
Тайната на относително краткия живот на акумулатора обикновено е безобразно проста: продуктите на прочути марки, навлизащи на вторичния пазар (тоест не на поточната линия), масово се фалшифицират, а много фирми и фабрики произвеждат, макар и оригинални, продукти, които само повърхностно наподобяват висококачествена заводска батерия.
За да намалят производствените разходи и в същото време разходите за батерията при продажба, производителите на акумулатори намаляват броя на оловните плочи (пластини). Такива продукти, като нови, практически не се "издават" и автомобилът пали без проблеми дори през зимата. Щастието обаче не трае дълго - намаляване броя на плочите силно влияе на живота на батерията.
Такъв акумулатор може да сдаде багажа само няколко месеца след покупката, особено при увеличено натоварване. Може да определите, че имате работа с нискокачествен продукт дори на етапа на избора и покупката. Правилото е просто: колкото по-тежка е батерията, толкова по-добра е и има по-голям ресурс. Лекият акумулатор не става за нищо.
Втората причина, поради която батериите бързо излизат от строя, е неправилното им използване. Тук вече са възможни различни сценарии. Работата на акумулаторите силно зависи от околната температура. През зимата капацитетът им пада драстично - подлагат се на много дълбоки разреждания при стартиране на двигателя, а в същото време лошо се зарежда от генератора. Хроничното недозареждане в комбинация с дълбоките разреждания може да унищожи дори качествен акумулатор само за една зима.
Някои устройства не могат да бъдат реанимирани само след едно разреждане до "нула" - активната маса от плочи просто се разрушава.
Още по темата четете на сайта на Automedia.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.