Не е тайна, че автомобилната промишленост по времето на СССР значително изостава от тези отвъд Желязната завеса - било заради ограничените ресурси, било заради слабостите на плановата икономика, или може би защото най-добрите учени и инженери работят за нуждите на армията. Каквото и да е обяснението, факт е, че руските автомобилни конструктори често са принудени да взаимстват технически и дизайнерски решения, създадени от други.
Ето и най-драстичните примери за това "взаимстване". В някои случаи то си е чиста кражба, а в други СССР плаща на чужди компании, за да ползва техни технологии, сред които има дори задвижващи агрегати. Историята с "Жигула" (ВАЗ-2101) и FIAT 124 е добре известна, но има и други интересни случаи.
ГАЗ-А (Ford Model A)
Още през 1929 година управляващите в СССР закупуват оборудване и документация от Хенри Форд. Благодарение на тях е създаден автомобилът ГАЗ-А (на снимката), който всъщност предсталява копие на легендарния Ford Model A (на следващата снимка). От руската кола са произведени общо 42 000 бройки, като първата серия от тях напълно повтаря Ford Model A Standard Phaeton.
При втората серия са направени някои промени в системата за захранване на двигателя. Предната част на ГАЗ-А също е различна, тъй като е опростена. Впрочем това също не е идея на съветските конструктори, а е взаимствана от товарния Ford AA, който също получава руски "вариант" - ГАЗ-АA.
Москвич 400 (Opel Kadett)
Съветският съюз се възползва от спечелването на Втората световна война и най-вече от факта, че в окупираната от него зона на Германия остават заводи на BMW, Auto Union и Opel. В последния те откриват пълна документация за създаването на Opel Kadett, както и оцелели от бомбардировки напълно здрави прототипи. Те са откарани в Москва, където в местния автомобилен завод е разработен "Москвич-400" (на снимката), а по-късно и "Москвич-402".
Още по темата четете на сайта на Automedia.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.