IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Какво си "открадна" СССР от световното автомобилостроене?

Някои кражби са нагли, за други Съюзът си плаща

Какво си "открадна" СССР от световното автомобилостроене?

Снимка: Flickr

Не е тайна, че автомобилната промишленост по времето на СССР значително изостава от тези отвъд Желязната завеса - било заради ограничените ресурси, било заради слабостите на плановата икономика, или може би защото най-добрите учени и инженери работят за нуждите на армията. Каквото и да е обяснението, факт е, че руските автомобилни конструктори често са принудени да взаимстват технически и дизайнерски решения, създадени от други.

Ето и най-драстичните примери за това "взаимстване". В някои случаи то си е чиста кражба, а в други СССР плаща на чужди компании, за да ползва техни технологии, сред които има дори задвижващи агрегати. Историята с "Жигула" (ВАЗ-2101) и FIAT 124 е добре известна, но има и други интересни случаи.

ГАЗ-А (Ford Model A)

Още през 1929 година управляващите в СССР закупуват оборудване и документация от Хенри Форд. Благодарение на тях е създаден автомобилът ГАЗ-А (на снимката), който всъщност предсталява копие на легендарния Ford Model A (на следващата снимка). От руската кола са произведени общо 42 000 бройки, като първата серия от тях напълно повтаря Ford Model A Standard Phaeton.

При втората серия са направени някои промени в системата за захранване на двигателя. Предната част на ГАЗ-А също е различна, тъй като е опростена. Впрочем това също не е идея на съветските конструктори, а е взаимствана от товарния Ford AA, който също получава руски "вариант" - ГАЗ-АA.

Москвич 400 (Opel Kadett)

Съветският съюз се възползва от спечелването на Втората световна война и най-вече от факта, че в окупираната от него зона на Германия остават заводи на BMW, Auto Union и Opel. В последния те откриват пълна документация за създаването на Opel Kadett, както и оцелели от бомбардировки напълно здрави прототипи. Те са откарани в Москва, където в местния автомобилен завод е разработен "Москвич-400" (на снимката), а по-късно и "Москвич-402".

Още по темата четете на сайта на Automedia.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Коли
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата