Ръчни скорости или автоматик? И двата варианта си имат своите привърженици с убедителни аргументи. "Ръчката" е по-ангажираща, дава повече контрол и мнозина я свързват с автентичното удоволствие от шофирането. Освен това като цяло е по-безпроблемна. Автоматикът пък означава удобство, особено в големите градове, където така или иначе "автентичното удоволствие от шофирането" отдавна вече е изгубено. Неслучайно в последните години балансът неумолимо клони към втория тим трансмисии, а делът на ръчните постоянно намалява.
Големите промени на пазара през 2020 покрай новите стандарти за емисиите обаче се отразиха и на предлагането на автоматици. В близкото минало дори и най-достъпните модели като Dacia Sandero предлагаха опция с два педала. Проверката ни в каталозите на вносителите днес показва, че евтините варианти с автоматик са намалели чувствително в последните месеци. В извадката сме взели предвид най-широкия смисъл на понятието "автоматик" - както класически хидротрансформатори, така и трансмисии с двоен съединител, "роботизирани" ръчни кутии и безстепенни вариатори. На практика всичко, което дава възможност на шофьора да не превключва ръчно. Освен това за всеки модел сме посочили само най-достъпния ценово вариант. Цените са посочени спрямо официалните ценови листи.
Skoda Kamiq - 37 980 лева
Най-достъпният Kamiq с два педала се вмъква в Топ 20 на косъм, изпреварвайки Kia Ceed само с 16 лева. Той е с еднолитров турбомотор със 110 коня мощност и със 7-степенната DSG трансмисия на Volkswagen. Нивото на оборудване е Ambition, с включен климатик.
Volkswagen T-cross - 37 697
Цената е за базовото ниво, с еднолитров TSI турбомотор със 110 конски сили мощност, и 7-степенна DSG трансмисия. Има климатик, автоматични светлини, 6.5-инчова мултимедия със сензорен екран и USB-c.
Skoda Scala - 36 422
На практика същата окомплектовка като споменатия Kamiq - с най-малкия бензинов турбомотор, 110 коня и 7-степенен DSG, и с оборудване, което включва климатик и мултифункционален волан.
Citroen C3 - 34 930
Обновеният това лято С3 се предлага с 6-степенната ЕАТ автоматична кутия, произвеждана от японската Aisin във Франция. Двигателят е 1.2 Puretech, а нивото на оборудване - Shine, което включва заден парктроник, електрически стъкла, автоматични светлини и чистачки, кожен волан и 16-цолови алуминиеви джанти.
Renault Megane Sedan - 34 262
Тук става дума за ограничени бройки от досегашния модел, с 1.33-литровия турбомотор TCe, разработен съвместно с Mercedes, и със 140 коня мощност. Скоростната кутия е EDC7, разработена от Magna (бившия Getrag). Нивото на оборудване е Zen, с кожен волан, климатик и круиз контрол.
С очакваното идване на фейслифта цената вероятно ще прескочи 40 000 лева, или поне така се случи с хечбек версията.
Peugeot 208 - 34 041
Цената е за автомобил с 1.2-литров Puretech двигател със 100 конски сили и 8-степенен автоматик EAT8, производство на Aisin. Оборудването е в ниво Active, с кожен волан, климатик и 7-инчова мултимедия с Bluetooth.
Още по темата четете на сайта на Automedia.