Автомобилните производители, които се стремят да си осигурят доминатна позиция на пазара на електрически превозни средства, наскоро удариха на камък - батериите им продължават да се запалват, предава CNN Business.
В края на септември BMW започна да изтегляне от пазара в Съединените щати 10 различни хибридни модела на компанията и тези на Mini поради високия риск от спонтанно запалване. Подобни инциденти могат да бъдат причинен от отломки, попаднали в клетките на батерията по време на производството на автомобила. През октомври Националната агенция за безопасност на движението по пътищата на САЩ започна разследване по сигнали за спонтанно запалване на батериите на електромобилите на Chevrolet - Bolt. GM обявиха, че сътрудничат в разследването.
Няколко дни по-късно Hyundai обяви, че е отзовавала 6700 джипа Kona Electric в САЩ и ще изтегли около 75 000 бройки от този модел в световен мащаб, след като и тя получи множество сигнали за спонтанно запалване на батериите при паркиране.
Няма да бъде погрешно, ако се каже, че спонтанните пожари при електромобилите са все още рядкост, дори и в сравнение с пожарите при конвенционалните двигатели. Но електромобилите привличат вниманието, защото технологията покрай тяхното производство се счита за сравнително нова.
И именно тази нейна характеристика има потенциала да отклони потенциални купувачи от процъфтяващия пазар на електрически автомобили, коментира Мишел Кребс, директор на AutoTrader.
Компанията майка на AutoTrader, Cox Automotive, редовно прави проучвания за потребителските нагласи на купувачите на автомобили при търсене на ново превозно средство и първите две основни предпоставки за покупка винаги са надеждност и безопасност, сподели Мишел Кребс. Сигналите за спонтанни пожари очевидно са в пагубни по двата критерия.
"Ще има огромен съдебен натиск върху производителите на автомобили да разрешат проблема, защото това е пазара електромобили е тяхното бъдеще," коментира още Мишел
Tesla се сблъска с подобни неизправности миналата година след два широко разпространени в медиите запалвания на батерии, които принудиха компанията да актуализира автомобилния си софтуер. Години по-рано, след пожар, причинен от повредена от пътни отломки батерия, Теsla започна да поставя пластини под автомобилите си, за да защити по-добре шасито.
Защо батериите се палят?
Литиево-йонните батерии, независимо дали са в смартфони или автомобили, могат да се запалят, ако са били неправилно произведени, повредени или злоупотребени; или ако софтуерът, който предпазва батерията от получаване на твърде много или твърде малко електрическо захранване, не е бил оптимизиран, уточни Кен Бойс, главен инженерен директор в Underwriters Laboratories - група за безопасност и тестване на продукти Underwriters Laboratories.
Като се вземе предвид колко литиево-йонни батерии има в света днес, спонтанното им запалване е са доста рядко.
"Смята се, че вероятността за спонтанен пожар е около 1 на 12 милиона", коментира Кен Бойс. "Въпреки това има няколко условности - всяка година се произвеждат между четири и осем милиарда батерийни клетки и това съотношение започва да се променя"
Батерийните клетки са отделни малки батерии, които се се сглобяват в една голяма в електромобила. Подобно превозно средство може да има стотици или дори хиляди батерийни клетки в една или повече батерии.
Потребителското търсене на електрически превозни средства, които имат по-голям пробег, преди да се наложи да презаредят, накара производителите и учените да търсят начини да произвеждат батерии, съхраняващи повече енергия. Предизвикателството е именно това да се постигне, без да се увеличава теглото или големината на батериите. С други думи трябва да се увеличи на енергийната плътност или количеството енергия, което може да се съхранява в дадена клетка.
Това може да се направи няколко начина, но това трябва да е съгласно общоприетите стандарти за безопасност в индустрията, защото повече енергия в батерията означава повече енергия, която може да излезе извън контрол, ако нещо се обърка.
И бензинът гори
Разбира се и автомобилите с бензинови двигатели също могат да се запалят. Това не би трябвало да е изненадващо, тъй като те работят на принципа на вътрешно горене. Конвенционалните автомобили съдържат контейнери с лесно запалими течности, задвижвани са от двигатели, които се нагряват бързо и е инсталирано електрическо оборудване, което може да предизвика късо съединение. И все пак спонтанните пожари остават относително рядко срещани
През 2018 г., последната година, за която са налични статистически данни, в Съединените щати са регистрирани около 181 500 пожара с "магистрални превозни средства", според Националната асоциация за противопожарна защита. По-голямата част от тях са били автомобили или камиони с бензинови или дизелови двигатели, съобщава Bloomberg TV Bulgaria.
Цифрата за тази година за запалени електромобили е почти незабележима спрямо 2018 г. Но на пътя се движат много по-малкоподобни средства. Пожарите стават по-вероятни с напредване на възрастта на автомобилите, отбеляза Марти Аренс, ръководител на научните изследвания в Националната асоциация за противопожарна защита, и повечето електрически автомобили на пътя все още са много нови.
Важно е също така да се отбележи, че хората не са спрели да купуват бензинови автомобили въпреки очевидния риск от спонтанно запалване, коментира Мат де Лоренцо, старши изпълнителен редактор в Kelley Blue Book. И тъй като хората виждат, че все повече и повече електрически автомобили се купуват и карат от приятели и съседи, те вероятно няма да бъдат възпрепятствани от закупуването на електрическа кола на база няколко съобщени инцидента.
"Тези инциденти, които са сравнително изолирани случаи, не мисля, че представляват голям проблем", добави още Мат де Лоренцо.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.