След няколко снежни дни българската зима се върна към двуцифрените положителни температури. Мимолетният сняг се оказа достатъчен да изпълним Facebook с хиляди оплаквания от нуждата да чистим колата, от състоянието на пътищата и така нататък. Но какво ли бихме казали, ако ни се наложи да поддържаме автомобил и да шофираме при постоянни температури от порядъка на 40 и дори 50 градуса под нулата?
Няколко журналисти от авторитетното руско списание "За рулем" решиха да проверят на практика и заминаха да тестват Renault Captur и Arkana в самия "Полюс на студа" - сибирския район около Якутск и Оймякон, минавайки по легендарното трасе Колима Р504. Ето какво показа техният опит за използването на автомобил в екстремни студове.
Второ предно стъкло
Температури от порядъка на -50 градуса по Целзий се случват всяка зима в тези части на Сибир, и на местните хора им се е наложило да измислят какво ли не, за да поддържат автомобилите си работещи.
Тук хората по улиците се обличат по принципа на зелката - колкото повече пластове дрехи, толкова по-добре. Нещо подобно се прави и с автомобила.
Задължителна практика преди сибирската зима е да се залепи второ предно стъкло върху първото. За целта се използва просто по-качествен двустранен скоч, но се иска и майсторлък. Майсторите взимат за услугата по 1500 рубли - около 30 лева. Второто стъкло помага салонът да съхрани топлината, и предпазва основното стъкло, което иначе би се напукало от голямата амплитуда между външната и вътрешната температура.
Полиетилен, за да виждаш
Страничните стъкла се облепят отвътре с полиетиленов слой. И той изпълнява няколко задачи - предпазва стъклото от спукване, подобрява топлоизолацията и, преди всичко, пази от образуването на скреж, който иначе напълно ще ви лиши от видимост, както се вижда от тези снимки.
Решетката се запечатва
Преди зимата автомобилите се зареждат с качествен антифриз и с ново, "зимно" масло - задължително синтетика с нисък вискозитет, независимо от двигателя. Предната решетка се покрива (както едно време у нас слагаха картони отпред на москвичите), а тръбата от въздухозаборника се откача, така че в двигателя да постъпва въздух от пространството под капака - така кондензатът е по-малко.
Одеало за мотора
На всяка цена двигателят се изолира допълнително със специално одеало от негорима тъкан (производството им е цяла могъща индустрия в северните части на Русия). Без него моторът трудно ще достигне работна температура при минус 40.
Палатка за колата
Най-добрият вариант е автомобилът да нощува в отопляем гараж, но предлагането е малко, а цената - висока (450-500 лева месечен наем). Популярните в Канада и Скандинавия електрически нагреватели за мотора тук са рядкост, защото няма къде да се включват. Повечето хора прибягват към специалните автомобилни покривала - тук ги наричат палатки. Нахлузват се върху целия автомобил веднага след изключване на двигателя, като само тръбата на ауспуха се извежда отвън. Възможността за дистанционно стартиране на двигателя е много важна - по-съвременните модели я имат, при по-старите може да се монтира допълнителна система. Идеята е два-три пъти на нощ двигателят да се припалва.
Изписването на номера върху "палатката" се прави не толкова за да разпознаете кой е вашият автомобил, колкото за да не ви я откраднат.
Още по темата четете на сайта на Automedia.