Когато се замислим за автомобилостроенето на някогашния СССР, в ума ни неизменно изплуват няколко автомобила - "Жигули", Лада Нива, УАЗ, Москвич и Волга. С малцината разновидности и поколения на тези коли, по-възрастните от нас израснаха и в България, като ярък спомен е дългогодишното чакане да се доредиш до заветната съветска машина.
И докато масовото производство на съветската автомобилна промишленост представляваше относително монотонна и семпла гама автомобили, то инженерите на различните компании постоянно се опитвали да внедрят доста смели и различни проекти. Доста от прототипите, излезли изпод чертежите са били странни, нелогични, непрактични или прекалено неподлежащи от осмисляне, от страна на отговорните партийни величия.
Но е имало и машини, които са били много сполучливи и са били готови за серийно производство. Повечето от тях са били и модерни за времето си и ако бяха получили "зелена светлина" доста биха променили имиджа на съветското автомобилостроене, както по времето на Студената война, така и преди разпада на комунистическата империя. Нека ви разкажем за 5 (+2) автомобила, които така и не бяха пуснати в серия, а трябваше:
Москвич-408 "Турист" (1964)
Инженерите на московския завод АЗЛК (до 1968 г. МЗМА) са правили десетки разнообразни прототипи - от състезателни коли до истински всъдеходи на рама. И много от машините са минали дори предсерийни тестове. Един от най-красивите проекти на фабриката, обаче, определено е двувратото купе-кабриолет Москвич-408 "Турист".
Автомобилът е построен в две бройки (черна и синя) на базата на обикновения седан Москвич-408, като имало идея за старт на малосерийно производство. Купето на първият екземпляр е максимално унифицирано с това на "донора" и е направено от стомана. Разликата с конвенционалния модел била само по рамката на челното стъкло и подвижния покрив от фибростъкло.
Купето на втория (син) екземпляр било изработено с използването на доволно количество алуминий. От лекия метал са вратите, задните калници, както и капаците на двигателя и багажника. За съжаление, заради многобройните задачи, поставени на завода, до серийно производство на кабриолета така и не се стига, а двата прототипа са изчезнали с времето.
ВАЗ-Porsche-2103 (1976)
Определено един от най-знаковите проекти на завода в Толиати през 70-те години на миналия век е легендарният всъдеход Lada Niva. Но не по-малко интересен е и проекта за рестайлинг на флагманския модел 2103 с помощта на специалисти от Porsche.
Германците сериозно модернизират външността на съветския седан, като премахват всички хромирани детайли, предлагат оригинална радиаторна решетка, пластмасови брони в цвета на купето и голямо странично огледало. Освен това, специалистите подобряват изолацията на салона, заменили арматурния панел, сложили волан като този на Porsche 924 и преработили окачването.
Но поради твърде високите разходи и сложността за получаване на "зелена светлина", този редизайн така и не се случва. Вместо това, от ВАЗ внедряват по-опростена версия, също разработвана по онова време, от която по-късно излиза и ВАЗ-2106. А някои от идеите на германските помощници намерили място в излязлата по-късно "Лада петица".
Още по темата четете на сайта на Automedia.