Повечето шофьори имат най-обща представа как функционира акумулаторът и как да подадат ток, ако той неочаквано падне. Но малцина са онези, които разбират технологията на батериите в детайли. Не помага и фактът, че е пълно с всевъзможни митове за акумулатора - нелепи, но твърде устойчиви. Колегите от изданието ZR се опитват да оборят веднъж завинаги някои от най-популярните.
Мит 1: Не бива да монтирате акумулатор с по-голям капацитет
Мнозина, включително "майстори", ще ви кажат, че не бива да се монтира батерия с по-висок капацитет от предвиденото за конкретния автомобил, защото тогава тя няма да се зарежда напълно. В това няма нищо вярно. Разликата се усеща само когато акумулаторът е разреден - тогава при онзи с по-голям капацитет ще трябва повече време, докато се зареди напълно.
Мит 2: Твърде мощната батерия може да изгори стартера
Това е пълна глупост. Дори да монтирате десет акумулатора вместо един, съпротивлението на намотките на стартера си остава същото, и съответно токът, потребяван от него, не се увеличава. Законът на Ом не зависи от капацитета на батерията.
И в Русия, и в България този мит вероятно се корени в казармените порядки, които строго забраняваха на ЗиЛ-овете и другите армейски машини да се монтират по-мощни батерии. Но не защото те биха изгорили стартера, а защото, когато машината откаже да запали, неопитните шофьори може да се престараят с опитите и да го повредят механично. Колкото по-мощен е акумулаторът, толкова повече могат да продължат тези безсмислени опити за запалване, и толкова по-висок е рискът за стартера.
Мит 3: Колкото ампер-часа е, толкова часове може да отдава ток
Или по-точно: ако акумулаторът е със заряд 60 ампер-часа, значи той може да отдава ток от 1 ампер в продължение на 60 часа, или пък ток от 60 ампера за един час.
Всъщност вярна е само първата половина. Такъв акумулатор наистина може да отдава ток от 1 ампер в продължение на 60 часа, или дори малко повече. Но при натоварване от 60 ампера ще издържи чувствително по-малко от час.
Отбелязаните 60 A-h всъщност са така нареченият капацитет при 20-часов разряд. Ако разделите 60 на 20, ще получите 3 - тоест производителят гарантира, че в продължение на 20 часа акумулаторът може да отдава до 3 ампера ток.
При потребление от 60 А зарядът няма да стигне и за 40 минути.
Мит 4: В студено време батерията се разрежда по-бързо
Нищо подобно: при ниски температури всички химически реакции - а разреждането на акумулатора е именно химична реакция - протичат по-бавно. Всъщност през зимата акумулаторът се разрежда по-бързо в топло помещение, отколкото навън на студа.
Съвсем друг въпрос е, че през зимата батерията трябва да обслужва много повече потребители на енергия, а и стартерните токове порастват заради повишения вискозитет на моторното масло.
Мит 5: Калциевите батерии са по-добри
Всъщност "калциеви" батерии няма - тези, които са отбелязани с Ca, са си пак оловно-киселинни. Просто при тях оловните плочи са легирани не с антимон, а с калций, което повишава устойчивостта на корозия и намалява саморазреждането. Но това са пренебрежимо малки разлики. Някои производители използват дори сребро.
Още по темата четете на сайта на Automedia.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.