Продажбите на китайски автомобили в Русия достигнаха нови рекорди, след като страната се превърна в най-голямата експортна дестинация за автомобилните производители на азиатската нация, когато санкциите принудиха западните марки да прекратят връзките си с Москва, пише Financial Times.
Нарастването на продажбите в Русия помогна на китайските производители на автомобили в момент, когато Пекин е изправен пред по-високи мита върху износа на електрически превозни средства от Вашингтон и Брюксел - като същевременно предизвика бърза промяна в руската автомобилна култура.
Пълномащабното нахлуване на Москва в Украйна предизвика рязък спад в продажбите на автомобили от европейските, корейските и японските автомобилни производители, които преди това доминираха на автомобилния пазар в страната.
По време на пълномащабната инвазия през февруари 2022 г. техните марки съставляват 69 процента от всички продажби, според аналитичната агенция Avtostat. Сега те имат пазарен дял от едва 8,5%, докато делът на китайските производители за същия период се е повишил от 9% на 57%.
През първите девет месеца на 2024 г. Русия беше най-голямата дестинация за износ на произведени в Китай автомобили, като обемът достигна 849 951 автомобила, според данни на China Passenger Car Association, индустриална група. Втората по големина дестинация, Мексико, е внесла по-малко от половината от този брой.
„Звездният ръст на износа на автомобили в Китай през последните години разчита главно на приноса на руския пазар“, каза Цуи Донгшу, генерален секретар на CPCA. „Драстичните колебания и промени в конкурентния пейзаж на руския автомобилен пазар предоставиха на китайските автомобилни компании широки възможности за продажба и огромни печалби.“
Около 90 процента от китайските превозни средства, продавани в Русия, са с двигатели с вътрешно горене, въпреки че повече от 15 000 автомобила, произведени от Li Auto, производител на електрически превозни средства, специализиран в просторни хибридни SUV, са били продадени в Русия през първите осем месеца на 2024 г.
Разширяването на присъствието на Китай беше толкова голямо, че не само клиентите, но и професионалистите в индустрията се втурнаха към новите компании.
Данните на китайските митници показват, че неговите производители на автомобили са изнесли коли за Русия на стойност 1,8 милиарда долара през септември, последният месец, за който има пълни данни, в сравнение с 96 милиона долара през същия месец на 2021 г.
Докато неофициалните търговци на автомобили все още карат познати западни марки в страната чрез паралелни маршрути за внос, етикетите с високи цени спират установената им клиентска база.
Някои китайски автомобилни производители мълчат за участието си в Русия, приписвайки нарастващото присъствие на техните автомобили по улиците на страната на сивия пазар, управляван от паралелни търговци.
Ли Ксианг, основател на листната на Nasdaq Li Auto, написа в публикация в социалните медии миналата година, че компанията "няма никакви представители в чужбина", въпреки че добави, че компанията не може да ограничи "търсенето" на частни паралелни износни стоки, изпратени до Central Азия и Близкия изток.
Синдикатът на руски таксиметрови шофьори през октомври се оплака пред руския вестник Комерсант за проблемите, които индустрията изпитва след преминаването към по-евтини модели китайски автомобили.
Таксиметровите шофьори твърдят, че китайските превозни средства често трябва да бъдат отписвани след изминаване на 150 000 км, докато европейските и корейските марки издържаха до 300 000 км. Набавянето на резервни части за ремонт също може да отнеме много време, отбелязват от синдиката.
Нарастващото господство на Китай също разгневи някои местни производители - особено тези, които трябваше да насочат повече от ресурсите си към производство на оръжия. Сергей Чемезов, шефът на най-мощния производител на оръжия в Русия Rostec, призова държавата да наложи „защитни мерки“ на китайските превозни средства. Компанията му има дял в най-големия производител на автомобили в Русия Автоваз, производителите на Lada, който през септември заяви, че пазарният му дял вероятно ще спадне до 25 процента след скока в продажбите на китайски автомобили.
Автомобилните производители в страната бяха силно засегнати от санкциите, които ограничават достъпа до западни части и технологии. За да компенсират, те също често се обръщат към Китай. Търговските отношения между Русия и Китай са едностранчиви. Китай, който вече беше главният търговски партньор на Кремъл преди пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през 2022 г., сега представлява повече от половината от целия официален износ за Русия, според Trade Data Monitor. През септември само 5% от общия внос на Китай идва от Русия.
Анализаторите смятат, че нарастващият обем на търговията между Русия и Китай може да затрудни забелязването на сенчестия внос на санкционирани стоки от Москва, който в миналото се открояваше в търговските данни на по-малките транзитни страни. Веднага след пълномащабното нахлуване „всички бързо разбраха, че Русия избягва санкциите чрез бивши съветски страни“, каза Александра Прокопенко, сътрудник в Евразийския център Карнеги Русия. „Но Китай търгува с толкова големи обеми и с такава непрозрачна статистика, че никой нищо не разбира. Много неща могат да бъдат скрити.”
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.