IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

"Умните" коли на бъдещето сами ще викат линейка

Компютрите ще направят управлението по-безопасно

Снимка: БГНЕС

Снимка: БГНЕС

Скоро автомобилите в случай на авария ще могат сами да съобщават на службите за спешна помощ колко сериозна е катастрофата и колко пострадали има при нея, съобщава ВВС.

Такива прогнози бяха представени на симпозиума „Светът на бъдещето“, организиран от британския Научен институт по микроелектроника.

Делегатите на конференцията говориха за промените, които могат да настъпят в близкото обкръжение на човека благодарение на масовото внедряване на микроскопични датчици и процесори.

„Автомобилът вероятно ще стане най-компютризирания предмет от всички, които ще бъдат под наше разпореждане“, казва Стив Уейнрайт, шеф на европейския отдел на компанията Freescale Semiconductor.

В днешно време според Уейнрайт средният автомобил има 25-30 устройства за електронен контрол, а скъпите модели – до 80. Тези микрокомпоненти отговарят за работата на много системи в автомобила – стабилност, разпределение на мощността, безопасност и др.

Както подчертава специалистът, те все повече допълват навиците на водача, особено с развитието и разпространението на такива технологии като радарите и системите за предупреждаване за удар.

„Усещането, че управляваме автомобила по-добре, отколкото преди 10 години, вероятно се дължи на това, че получаваме повече помощ отстрани“, каза Уейнрайт на конференцията „Светът на бъдещето“.

Бърза реакция

Пол Барнли, експерт на компанията SBD, занимаваща се с изследвания в областта на автомобилния пазар, е съгласен, че автомобилите на бъдещето ще могат да изпращат данни за своето местоположение и количеството пътници, за да може да се ускори пристигането на службите за помощ.

„Умните системи ще станат незаменими, когато светът започне сериозно да преминава от бензинови двигатели към хибридни и електрически, добавя Барнли.

„Принципът „скачай в колата и потегляй където ти душа иска“ не подхожда за електромобилите – пояснява той. – Въпросите за радиуса на техните действия и инфраструктурата за презареждане вече излизат на първи план в дискусиите по тази тема“.

Само сензорите, способни точно да определят разстоянието, което може да преодолее колата с отчитане на оставащия в акумулатора заряд, и да анализират информацията за местонахождението на най-близката станция за зареждане, могат да повишат търсенето на такива автомобили, казва експертът.

Безопасност на пътя

Стив Уейнрайт от Freescale Semiconductor смята, че нарастващото внедряване на компютри в автомобилите може да направи управлението им по-безопасно и екологично чисто.

Според него в САЩ вече е определен диапазон от радиочестоти за съобщения между автомобилите, в Европа все още се разглежда такава възможност.

Откриването на подобен канал за връзка може да създаде предпоставки за електронно обединение на автомобилите в колони, движещи се по определен маршрут, за се да ускори движението по магистралите и в големите градове.

Изследователите открили, че увеличението на средната скорост на транспорта в градовете с 20 до 30 км/ч може да икономиса на водачите в цял свят около 1,9 млрд. часа.

Проблемите с разработката и реализацията на подобни системи има малко общо с технологиите, казва Уейнрайт.

„Работата е в свободата на широкия път – колко ще ви струва един предварително определен не от вас маршрут, лишаването от контрол в една или друга степен“, пита експертът.

Той казва, че за внедряването на такива технологии е необходима политическа воля.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата