Въпреки ръста на доходите, планираната лятна почивка почти не се различава от миналогодишната.
С 1.4% нараства делът на възнамеряващите да почиват в България, за сметка на почти аналогичния спад на планиращите отдих в чужбина. Общо 3.4% или около 200 000 домакинства възнамеряват "да разпускат" и на двете места - и в страната, и извън нея. Данните са от проучване на "Алфа Рисърч", проведено между 17-25 юни сред 1017 българи.
Макар обичайно разглеждани само в рубриката "развлечения", тези планове са важен индикатор първо за икономическото благосъстояние и съответно за нивото на икономически оптимизъм, който движи редица от най-важните сектори у нас и второ, за личните приоритети на българите, коментират социолозите.
Плановете за по-малки (13.2%), или по-големи ремонти (4.4%) също остават в рамките на миналогодишните, потвърждавайки сдържаността в личните инвестиционни планове.
По отношение на приоритетите впечатление прави ръстът от 9.2% на 13.2% на хората, които очакват срещи с близки, деца, внуци, живеещи извън България. Този ръст е изключително показателен за значителните демографски промени в обществото - всяко осмо българско домакинство е засегнато от миграцията, което не остава без психологически и емоционални последици.
Позитивно е нарастването в дела на хората, които възнамеряват да спортуват активно - от 4.4% на 6.2%, което е в синхрон с общата тенденция за по-активен и здравословен начин на живот през последните години, особено сред по-младото поколение.
За втора поредна година най-нисък, но все пак с минимален ръст (1.8%), остава делът на хората, които планират участие в курсове за повишаване на образование или квалификация.
Предвид проблемите с работната сила у нас, този слаб интерес е сериозно предизвикателство и пред образователните институции - било то училища, университети, или школи. Всички те биха могли да предоставят много по-широка палитра от образователни възможности, насочени към младите хора, позволяващи им да повишат личните си шансове за добра работа и заплащане, изтъкват анализаторите.
Изследването е част от регулярния тримесечен мониторинг на обществените нагласи, провеждан от агенция "Алфа Рисър"ч. Проучването е национално представително и е реализирано в периода 17-25 юни чрез пряко стандартизирано интервю лице в лице сред извадка от 1017 души, формирана по метода на стратифицираната двустепенна извадка по тип населено място с квота въз основа на признаците възраст, пол и образование.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.