Избирането на Южна Африка за домакин на Световното първенство по футбол през 2010 г. бе приветствано като шанс да се "върне нещо" на Африка. Но най-голямото футболно събитие на Земята няма да направи кой знае колко за най-бедните хора на планетата, пише Индипендънт.
Откриващото се следващия петък в Йоханесбург първо за Африка световно първенство по футбол, определяно като историческа повратна точка за злощастния континент, все повече прилича на терен за богаташи, макар че именно това заклеймяват неговите критици.
Докато в градовете домакини протичат последни приготовления за посрещането на най-известните и най-добре
платените спортисти в света, на други места в Африка осезаемите ползи от най-голямото спортно събитие в света изглеждат крайно далечни.
По настояване на управляващия футболен орган бяха наложени местни разпоредби, забраняващи около десетте стадиона, където ще се играят мачовете, да се извършва улична търговия, която е съществена част от всяка африканска икономика. Дори бъдещето на обществения автобусен транспорт, най-важният проект, свързан с наследството, което ще остави турнирът, е балансирано на фона на резервираността на правителството към запазването на могъщата индустрия на микробусните таксита.
Сеп Блатер, президентът на ФИФА, която очаква да спечели повече от 3 милиарда британски лири от спонсорство и телевизионни права, настоява, че целта на събитието е да "върне на Африка това, което континентът дава на световния футбол" чрез своите играчи. Организацията изтъква двайсетте "центъра на надеждата" – футболни школи, които ще изгради.
Но радикалният журналист от в. "Советан" Андиле Мнгкситама каза, че всичко, което ФИФА ще даде на Африка, е едномесечно приятно преживяване, което няма да допринесе кой знае колко в дългосрочен план за промяна на възприятията или на икономическите реалности.
"Световното първенство е свързан с колониализма терен за богаташи и за малцина натегачи от т.нар. южноафрикански елит. Докато в миналото ние сме били завладени, този път южноафриканското правителство просто кани колонизаторите", настоя той.
Според него похарчените от правителството 4 милиарда британски лири за развитие на инфраструктурата в деветте градове домакини е трябвало да бъдат използвани за създаване на постоянна заетост в промишлеността.
Въпреки разочарованието, свързано с непосредствените икономически ползи от Световното първенство, изследователи казват, че създадените покрай инфраструктурни проекти работни места помагат на Южна Африка да се справи с рецесията. Удеш Пилай от Южноафриканския съвет за изследвания в хуманитарните науки заяви:
"Невъзможно ще бъде да се каже, че събитието намалява бедността. Но при подготовката му бяха създадени 150 000 работни места и то ще допринесе с 0,2-0,5 процента за нашия растеж, което заслужава да се отбележи в условия на рецесия".
Южна Африка е една от най-малките икономики, организирали някога световно първенство по футбол. А при 40 процента безработица и още 30 процента от населението, живеещи с по-малко от 100 британски лири на месец, нейният балансов отчет е доста по-пренапрегнат от този на последните държави домакини като Германия, Южна Корея-Япония и Франция.
Способността на Африка да организира събитието също се поставя под въпрос, след като стана ясно, че свръхсигурната система на ФИФА за продажба на билети по интернет е оставила по-голямата част от континента без възможност за закупуване на места.
С "Виза" като главен спонсор ФИФА запази онлайн продажбите на билети до 15 април, когато слабите продажби я принудиха да открие билетни центрове в страната домакин. В резултат на това едва 11 000 африкански фенове извън Южна Африка си купиха билети, макар че за първенството се класираха рекордните шест отбора от Африка - домакините, а също и Гана, Кот д'Ивоар, Камерун, Нигерия и Алжир.
Председателят на местния организационен комитет Дани Джордаан признава, че продажбите в Африка са били разочарование. "Билетите се продаваха най-добре в страни като САЩ, където най-много хора ползват интернет. Все пак знаем, че африканските фенове често нямат кредитни карти и достъп до интернет и предпочитат да си вземат билет, като платят в брой. Това е урок за в бъдеще", каза той.
На фона на слабите продажби на билети като цяло, особено в Северното полукълбо, данните за броя на туристите, които се очаква да пристигнат за световното първенство, се ревизират в низходяща посока до 200 000, което е близо до средния брой хора, посещаващи Южна Африка по време на летния сезон от ноември до февруари.
Това подтиква местните авиокомпании и хотели да свалят цените за идния месец, а местните фирми - да оплакват липсата на финансови постъпления, които ще донесе събитието.
В светлината на слабите международни продажби на билети ФИФА и нейните спонсори организират "празненства за фенове" с големи екрани в големите европейски градове. Но нито една такава проява не е планирана за Африканския континент извън Южна Африка.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.