Снимка: КЗП
|
Комисията за защита на потребителите пусна днес на сайта си съвети, въпроси и отговори за това как да прекараме една безпроблемна лятна ваканция, знаейки собствените си права и задължения като туристи.
"Попадаме на случаи, в които обектът е категоризиран като семеен хотел или като къща за гости, а се рекламира като хотел. Това не е коректно, тъй като неслучайно Наредбата въвежда различни видове обекти и степени на категоризация и съответните изисквания, за да може даден туристически обект да получи този вид и тази категория", обяснява председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
По думите му все по-рядко се среща предоставянето на туристическа услуга в некатегоризирани обекти, за разлика от минали години, когато това е било честа практика.
"Независимо от това кога отиват на море – в средата на юни, началото на август или в края на септември, туристите трябва да получат едно и също качество на обслужването", категоричен е Маргаритов.
Иначе от Комисията предупреждават да внимаваме за категорията на мястото, в което сме си избрали да се настаним. Това е важно, защото така можем най-лесно да си изградим представа какво ни очаква там. Категоризацията е в пряка връзка със съответствието на даден хотел с набор от критерии по отношение оборудването на стаите, прилежащите заведения и останалите допълнителни услуги.
Също така трябва да знаем, че хотелиерът е длъжен да постави такъв ценоразпис на рецепцията. Цените трябва да са в левове, ясно изписани и в еднакъв размер спрямо всички туристи. Тази информация следва да бъде предоставена, както на български език, така и на английски.
Какво означава СПА - хотел и как да го разпознаем? Един хотел може да се рекламира по този начин само ако притежава сертифициран СПА център. Този СПА център трябва да разполага със закрит плувен басейн. Задължително е да има и водна секция с басейн за възстановително и релаксиращо въздействие, масажна или класическа вана. Можете да разчитате още на сауна и влажна високотемпературна секция (например, парна/римска/турска баня), помещение за контрастни процедури и др.
Друга важна информация, която касае всички, които са решили да изберат т.нар. "Ол Инклузив" пакет. Когато сме избрали хотел на база ол инклузив, можем да очакваме той да предлага поне минималния задължителен асортимент от храни и напитки в съответните часови пояси. По отношение на напитките например, задължително трябва да има топли (кафе, кафе с мляко, чай, мляко, мляко с какао, сметана), безалкохолни, алкохол (водка, бренди, джин, ликьор, мента, мастика, вино, бира) и коктейли. Храненията могат да бъдат в основния ресторант (обикновено закуска, обяд и вечеря), снекбар, лоби бар/ (най-често следобедната закуска).
Какво правим обаче, ако част от обещаните услуги са ни отказани? Мястото за настаняване следва да има готовността да предостави всичко обещано, казват от КЗП. Право на клиента е да получи в пълния обем всички услуги, които са били рекламирани и за които е заплатил. В противен случай може да бъде поискана компенсация – други подходящи за услуги или отбив от цената.
Ако на място открием сериозни разлики във вида и категорията на обекта, неговото местоположение и отдалеченост от плажа или обещаните допълнителни услуги с представените в рекламата в интернет, трябва да се обърнем се към търговеца, на когото сме заплатили. Трябва да настоявате за изясняване на ситуацията и за компенсация, категорични са от КЗП.
Как да процедираме, ако има проблем с резервацията или услугите, за които сме платили? Уведомете управителя на хотела или представителя на туроператора или турагента, от който сте закупили почивката, съветват експертите.
Ако са направени допълнителни плащания поради неизпълнените ангажименти, трябва да пазим платежните документи. Те ще са необходими, за да бъдат възстановени въпросните суми.
"Ако не успеете да решите проблема в диалог с търговеца на място или на по-късен етап, потърсете съдействие от Комисията за защита на потребителите", обясняват от там.
Накрая на съобщението на КЗП, нейният председател - Димирът Маргаритов, апелира към всички търговци да не се изкушават да свалят качеството на предлаганите от тях туристически услуги и да държат летвата високо до самия край на сезона.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase